2016. november 18., péntek

Olaj

A Kék megvétele után olaj tekintetében maradtam a régi beidegződéseknél. A Fehérnél és a Pirosnál is használt Metabond Speed 10W40 olajat tettem bele. Bár a vélemények megoszlanak, hogy ehhez a motorhoz inkább az 5W-s vagy 10W-s olajok illenek-e inkább, a szervízkönyv szerint egész életében 10W40-et kapott, így azt gondoltam nagyon nem nyúlok mellé. Minden bizonnyal nem is volt vele gond, de az olajfogyasztás mértéke miatt korában részletezett indokok miatt az első csere után átváltottam GM 5W-30-ra. A GM olajokról van aki nagyon rossz véleménnyel van és van aki kevésbé. Az előbbiektől kap hideget-meleget az utóbbiak viszont nagyjából azt mondják teszi a dolgát van olyan jó, mint a többi. Olyan véleményeket viszont nem igazán láttam, amik az egekig magasztalták volna. Általános felhasználásra valószínűleg megfelelő, de én ennél kicsit többet szerettem volna.

Viszkozitás
A megfelelő olaj választását a viszkozitás meghatározásával kezdtem. Viszkozitással jellemezzük a folyadékok belső súrlódását. Minél magasabb egy folyadék viszkozitása, annál nehezebben folyik, minél alacsonyabb, annál könnyebben. A többfokozatú motorolajok egy hidegoldali és egy melegoldali viszkozitási besorolással is rendelkezek. A hidegoldali viszkozitási besorolás elsősorban az indításnál bír jelentőséggel. Minél kisebb a W előtti szám annál könnyebben jut el az olaj a kenési pontokra. Motorkonstrukciós okok (tömítések, illesztések) miatt azonban nem alkalmazható mindenhol a lehető legalacsonyabb besorolású. Célszerű a gyártó ajánlására hagyatkozni, amiből ugyan hivatalosat nem találtam, de a legtöbben azt írják az 5W és a 10W is elfogadott. Általában elmondható, hogy az alacsonyabb hidegoldali viszkozitású olajok a korszerűbbek, kedvezőbb egyéb jellemzőkkel rendelkeznek, ezért végül az előbbi mellett döntöttem.
A melegoldali viszkozitás üzemi körülmények közt válik fontossá. Minél magasabb osztályú annál vastagabb marad az olajfilm rétege az egyes felületeken. Túl magas hőmérsékleten alacsony viszkozitási osztály alkalmazása esetén az olajfilm kiszorulhat az alkatrészek közül és kenés nélküli súrlódás léphet fel az egyes felületek között. Nagy hőtermelésű motoroknál és/vagy tartósan nagy terhelésen való üzemeltetés (pl: versenykörülmények) esetén javasolt az akár 50-es, 60-as besorolás. Úgy gondolom számomra a 40-es éppen megfelelő.

Elkezdtem tehát nézegeti az 5W-40 viszkozitású olajokat. Fontos szempont volt, hogy létezzen az olaj 5 literes kiszerelésben, mivel a feltöltési mennyiség 4.75 liter. Ezzel már jelentősen leszűkítettem a lehetőségeket. A fennmaradók közül a fellelhető vélemények szerint a Motul és a Liqui Moly mint gyártó a legjobb. A kettő viszont nagyjából egyformán jó, ezért jobbára hasraütés szerűen a Motul-nál maradtam.

Gyártóművi előírások, szabványok
"GM motorolaj szabványokkal elősorban a 2002 után gyártott Opelek esetében találkozunk. Ezek a gépkocsik már sok esetben 30 ezer kilométeres olajcsereperiódussal is használhatóak, ha az alkalmazott olaj megfelel az előírt GM szabványnak. Ezek a szabványok elvárják, hogy az olaj megfeleljen valamelyik ACEA személyautós szabványnak, de azon túlmenően további GM házi teszteknek kell megfelelni a minősítés elnyeréséhez. Ezek a tesztek kiterjednek a motorra és az elasztomerekre (tömítésekre), valamint külöböző fizikai és kémiai paraméterek vizsgálatára.

GM-LL-A-025
A megfelelő olaj legalább 2,9 mPa*s HTHS viszkozitású, 0W30, 0W40, 5W30 vagy 5W40 viszkozitási osztályú, a Noack párolgása pedig legfeljebb 11,5 t%. A megkövetelt teljes bázisszám minimum 10,5 mg KOH/g. Az olajnak legalább 1,5% üzemanyag-takarékosságot kell mutatnia a referenciaként használt 15W40-es olajhoz képest, a GME 8331TP teszt szerint.

GM-LL-B-025
A megfelelő olaj legalább 3,5 mPa*s HTHS viszkozitású, 0W30, 0W40, 5W30 vagy 5W40 viszkozitási osztályú, a Noack párolgása pedig legfeljebb 11,5 t%. A megkövetelt teljes bázisszám minimum 9 mg KOH/g.

A GM minősítésű olajok általában teljesen szintetikusak. A dízeles tesztnek (GM-LL-B-025) több olaj felel meg, mint a benzinesnek. De GM-LL-B-025 szabványú olaj nem használható ott, ahol GM-LL-A-025 az előírás. Ez fordítva is igaz, de ez általában nem lényeges, mert az A-nak megfelelő olajok általában megfelelnek a B-nek. A B-s olajok viszont sokszor nem tudnak megfelelni az A szabványnak.

GM Dexos 2
A 2010-től bevezetett GM Dexos 2 szabvány az ACEA C3 szabványra épül, így a neki megfelelő olajok hamutartalma korlátozott. Ez elsősorban a dízel részecskeszűrős modellek esetében fontos, a részecskeszűrő várható élettartama szempontjából. Az ACEA C3 szabvány követelményein túlmenően a szabvány az ILSAC GF-4 lerakódási tesztjének, valamint alacsony hőmérsékleti iszapképződési tesztjének előírásait is tartalmazza.
Az ACEA és az ILSAC szabványokból átvett követelményeken kívül a specifikáció tartalmaz néhány saját GM előírást is, például az olajelválásra és a levegő-elválásra vonatkozóan.
A GM Dexos 2 szabvány visszafelé kompatibilis a korábbi GM-LL-A-025 és GM-LL-B-025 szabványokkal, tehát mindenütt használható, ahol ezeknek a korábbi szabányoknak megfelelő olajok vannak előírva."
http://www.olajinfo.hu/szabvanyok/6-motorolaj-szabvanyok/19-gm-motorolaj-szabvanyok
"GM Dexos Motor Oil Specifications
GM Dexos approved oils are recommended to be used in all GM vehicles except those built with Duramax diesel engines that require an API CJ-4 quality oil.

GM Dexos 1
    Designed with gasoline engines in mind GM Dexos 1 replaces the GM-LL-A-025, GM6094M and GM4718M specifications. This specification is usually recommended for GM vehicles built for the North American and Asian markets. Compared to ILSAC GF-5 it has stricter requirements regarding piston deposit formation, aeration, oxidation stability, wear, low-temperature pumpability and volatility.
GM Dexos 2
    The GM Dexos 2 specification is meant to be the replacement for both GM-LL-A-025 (gasoline) and GM-LL-B-025 (diesel) specifications for the European market. Oils meeting GM Dexos 2 are required for vehicles manufactured from MY2011 onward but they are also backward compatible with older models. This specification is built on the ACEA C3 standard but also contains elements from the ILSAC GF-4 deposit formation test and low-temperature sludge build-up test.

Legacy Motor Oil Specifications

GM-LL-A-025
    Special GM approval for long-life engine oil for gasoline engines. Viscosity is SAE 0W-30. Product meets ACEA A3/B3. Drain interval can be as long as 30 000 kms. Recommended for vehicles built before MY2011.
GM-LL-B-025
    Special GM approval for long-life engine oil for diesel engines. Viscosity is SAE 5W-40. Product meets ACEA A3/B3/B4. Drain interval can be as long as 50 000 kms. Recommended for vehicles built before MY2011."
http://www.oilspecifications.org/general_motors_gm.php
"ACEA SZABVÁNYOK

Az európai gépkocsi gyártók az eltérő minőségű motorolajok megkülönböztetésére bevezették az ACEA osztályozást, amelynek alapját az API osztályozás jelenti, de ezen felül komoly figyelmet szentel az európai gyártású járműmotorok különleges kenőanyag igényeinek is. Többletigényként kerülhet megjelölésre pl. európai tesztmotorokban való futtatás.

ACEA szabványok személygépkocsik benzin és gázolaj üzemű motorjai számára készültek.
A benzinüzemű motorok szabványai: ACEA A1,A2, A3, A4 és A5.
A gázolaj üzemű motorok szabványai: ACEA B1, B2, B3, B4 és B5.
Az új EURO IV-es motorok szabványai: ACEA C1, C2, C3.

A1/B1 hagyományos minőségű, kis viszkozitású SAE 0W-30, 5W-20, 5W-30, 10W-30, csökkentett HTHS viszkozitás ( 2,9 – 3,5 mPa*s), alacsony súrlódású, igazolt üzemanyag megtakarítással rendelkező olajok.

A3/B3 magas minőségű – viszkozitás stabil – kimondottan nyírás stabil, SAE 0W-X, 5W-X, 10W-40, 15W-40, 15W-50, 20W-50 nyújtott szervizintervallum, magas kopásálló, HTHS-viszkozitás ( > 3,5 mPa*s ) rendelkező olajok.

A3/B4 ugyanaz, mint az A3/B3, de DI-Diesel motorok számára is, SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40. Az A4 a DI-Otto motorokra vonatkozik, nyújtott intervallumos HTHS-viszkozitás (> 3,5 mPa*s ) mellett.

A5/B5 ugyanaz a teljesítmény, mint az A3/B4 esetében , SAE 0W-20, 0W-30, 5W-30, de csökkentett HTHS viszkozitás, mint az A1/B1-nél ( 2,9 – 3,5 mPa*s ) nyújtott szervizintervallum mellett igazolt üzemanyag megtakarítással.

Katalizátorbarát olajok :

C1 low SAPS tartalmú olaj csökkentett HTHS-viszkozitással ( < 2,9 mPa*s ), kis viszkozitás ( 0W-X, 5W-X ), a teljesítmény olyan, mint az A5/B5 esetén, de behatárolt szulfáthamu, foszfor és kéntartalom mellett.

C2 mid SAPS tartalmú olaj csökkentett HTHS-viszkozitással ( < 2,9 mPa*s ), kis viszkozitás ( 0W-X, 5W-X ), a teljesítmény olyan, mint az A5/B5 esetén növelt szulfáthamu, foszfor és kéntartalom mellett, mint a a C1-04 esetében.

C3 mid SAPS tartalmú olaj magas HTHS-viszkozitással ( > 3,5 mPa*s ), kis viszkozitás ( 0W-X, 5W-X ), a teljesítmény olyan, mint az A3/B4 esetén növelt szulfáthamu, foszfor és kéntartalom mellett, mint a C1-04 esetében.

C4 low SAPS tartalmú olaj magas HTHS-viszkozitással ( > 3,5 mPa*s ), DPF és TWC esetén, azok működképességét meghosszabbítva.
ACEA szabvány benzines motorok gázolajos motorok alsó szint ACEA A1 ACEA B1, ACEA A2, ACEA B2 közepes szint ACEA A3, ACEA B3,
ACEA A4, ACEA B4, ACEA C3, magas szint ACEA A5, ACEA B5, ACEA C1, ACEA C2."
http://hajosolajok.hu/s/main.php?kat=CAT091115113324

Motul
Két a fentieknek megfelelő olaj létezik, az X-cess és az X-clean, de van olyan ami kifejezetten dexos2-es, viszont csak 5W-30-as. A terméklapjukon szerencsére a részletesebb jellemzőik is megtalálhatóak, így összehasonlítottam mindhármat.

Name: SPECIFIC dexos2 TM 5W-30    8100 X-clean 5W-40    8100 X-cess 5W-40
Viscosity grade: 5W-30    5W-40    5W-40
Density at 20°C (68°F): 0.85    0.845    0.851
Viscosity at 40°C (104°F): 69.6 mm²/s     84.7 mm²/s     85.4 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F): 12.0 mm²/s     14.1 mm²/s     14.2 mm²/s
Viscosity HTHS at 150°C (302°F): 3.5 mPa.s     3.6 mPa.s     3.7 mPa.s
Viscosity index: 170    172    172
Pour point: -36°C / -32.8°F     -39°C / -38.2°F     -36°C / -33°F
Flash point: 232°C / 449.6°F     234°C / 453.2°F     230°C / 450°F
Sulfated ash: 0.78% weight     0.80% weight     1.1% weight
TBN: 7.4 mg KOH/g     7.5 mg KOH/g     10.1 mg KOH/g

A Specific dexos2 és az X-clean a Dexos2, míg az X-cess a GM-LL-B-025 GM szabványnak felel meg.
A gyártás idejében a Z22SE, ha meg kellett hogy feleljen valaminek, az a GM-LL-A-025 szabvány volt. Logikusan gondolkozva bármilyen olaj megfelelő lenne, ami teljesíti vagy a GM-LL-A-025 -t, vagy a Dexos2 -t, hiszen ez utóbbi leváltja az előbbit.
Az összehasonlításból kitűnik, hogy a Specific dexos2 tér el jelentősen a viszkozitási adatoknál, ami betudható a különböző viszkozitási besorolásnak, illetve az X-cess a szulfáthamu és a teljes bázisszám tekintetében.

Az alacsony szulfáthamu tartalom a low-SAPS / mid-SAPS besorolású motorolajok jellemzője, mely a korszerű dízelmotorok számára előírás (a részecskeszűrő állapotának megóvásához elengedhetetlen).

Teljes bázisszám (TBN)
"A használatba vett olaj savasító hatásoknak van kitéve, a levegő és az üzemanyag által. A TBN mutatja meg, hogy mennyi bázistartaléka van az olajnak a savas hatások semlegesítésére. A TBN az olaj csereperiódusa során folyamatosan csökken, ahogy a bázisok elhasználódnak a savak semlegesítésre. A nagyon savas hatások (pl. üzemanyag magas kéntartalma), akár a töredékére is csökkenthetik az olajcsere-periódust! Logikus lenne a TBN emelése, hogy az olaj tovább legyen ellenálló, de ez csak egy bizonyos mértékig lehetséges. Ugyanis a szükséges adalékok megemelik az olaj szulfáthamu tartalmát, ami lerakódás-képződéshez vezethet."
http://www.olajinfo.hu/motorolajok/4-a-motorolajok-jellemz-tulajdonsagai

Az adatok alaposabb átnézése során azonban feltűnt egy anomália. Hogyan lehet, hogy a dexos2 kiváltja a korábbi szabványokat, ha a GM-LL-A-025 10,5 mg KOH/g TBN-t követel meg? Valószínűleg sehogy. A GM számára vagy kedvezőtlen a többféle szabvány életben tartása, ezért lemond a régebbi motorok számára fontos jellemzőkről, vagy a dexos2-t teljesítő olajokban egyéb adalékok miatt a bázisszám csökkenés kisebb mértékű, így a teljes életciklus alatt nem jelentős a kevesebb induló bázisszám hatása, vagy a fenti források valamelyike téved. Az utóbbi kettőt kevésbé tartom valószínűnek, de valójában nem tudom mi az igazság.

Minden összevetve nekem úgy tűnik, hogy mégiscsak az X-cess a legmegfelelőbb, annak ellenére, hogy nem felel meg egyik szükséges előírásnak sem. A GM-LL-A-025 talán csak azon a 0.4 mg KOH/g teljes bázisszámon múlt, mindenesetre ebben sokkal kedvezőbb, mint a másik kettő, egyéb jellemzőkben pedig rendkívül hasonló.

A Motul oldalán van egy ajánló, amivel egyszerűen meghatározható melyik olaj a legjobb az adott motorhoz. Ez szintén az X-cess-t hozta Z22SE-re B Vectra esetén, de hogy legyen egy kis csavar itt is, ha ugyanehhez a motorhoz C Vectrát választok, akkor már az X-Clean az ajánlott.

Ráadásul ezek az olajok (ahogy fentebb is említésre kerül) már a hosszú intervallumú (30 ezer km) csereperiódusra vannak tervezve, én pedig továbbra is tartom majd az 10 ezer km / 1 évet.

A nagyszervíz után bekerülő GM olaj végül szinte pontosan 3000km-t maradt az autóban. A leeresztés előtt pedig a nívópálca szerint még a maximumon volt a szint. Úgy tűnik szerencsére nem volt hiábavaló a felújítás. Az X-cess pedig a betöltés óta eltelt 2000 kilométeren pedig szintén nem mutatott érdemi fogyást.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése