2017. július 3., hétfő

Eibach

A legutóbbi KYB rugó nagyjából megfelelt az igényeimnek és valószínűleg nem is cseréltem volna már később sem, de ismét kaptam egy tippet kommentben. Ezúton is köszönet. Felhívták a figyelmem egy feltehetőleg beragadt készletre az Eibach Pro-Kit E6546-140 -ből (a 870kg-s első tengelyterheléssel), amit eredetileg is kerestem még a ZH előtt. Mivel a hátsó rugók ügyében gyakorlatilag semmit sem léptem előre és mivel a korábbi listaárhoz képest most nagyjából 2/3-ad áron volt kapható a teljes Eibach készlet, nem lehetett kihagyni. Ez az ár éppen csak több, mint amiért csak a két hátsó rugót terveztem venni.
A szetthez már tavasszal hozzájutottam, de a kinyomócsapágyas történet kicsit megkavarta a dolgokat, így a beszerelés némileg elcsúszott. Éppen a kinyomócsapágyas szerelést követő napon, nagyjából este 8 körül tudtam hozzáfogni. Kissé fáradt és fejben kevésbé összeszedett voltam ezért a dokumentálás nem lett annyira alapos, mint szerettem volna, de a lényeg szerencsére megvan.

A szett

Az első rugókon található azonosítók: KBA 90438 / EW 6518001VA / NQ 6521
Saját mérés alapján mindössze 247 mm a szabad magassága, és 12,1 mm a rugóanyag vastagsága. A külső átmérő és menetemelkedés mérése kimaradt. Tömege annak ellenére több (1770 g), hogy méretben jóval a KYB alatt marad.

A hátsó rugókon található azonosítók: NU / EW 6539002HA
319 mm a szabad magassága és 11 mm a rugóanyag vastagsága. 1910g a tömege. Az eredeti gyári hátsó rugó, amin GW jelölés van 337 mm magas, szintén 11 mm anyagvastagságú és 1730g tömegű.

Előhalásztam a most már szépen meggyarapodott rugókészletemet az összehasonlítás kedvéért.

Meglehetősen impozáns az eredeti és az Eibach közti különbség. Ráadásul utóbbi kézzel összenyomva puhábbnak is érződött mindegyik másiknál. Abban a pillanatban nem sokban fogadtam volna, hogy valóban jó lesz majd.

A szerelés
Az elsők cseréje szinte már csukott szemmel megy, elég gyorsan végeztem mindkét oldallal. A visszarakáshoz a rugóösszehúzót éppen csak a rend kedvéért (ne a menetet terheljem) raktam fel. Két kézzel össze tudtam annyira nyomni, hogy a toronycsapágy beült a helyére.

A hátsók tekintetében már közel sem volt ennyire egyszerű a helyzet. Most szedtem ki először és bár a lengécsillapító alsó bekötési pontja kicsit megizzasztott (emelőn nincs túl sok mozgástere a hosszú erőkarnak), de ez is kinn volt gyorsan.
Megjegyzem, hogy éppen szerelés előtt mostam le az autót, de a rugóstagot eltakaró dobbetét mögül 0,5 kg homokot sikerült kiszednem. Nem éppen szerencsés ilyen szempontból a hátsórész kialakítása.

A kiszedés utáni látvány, azonban borzasztó volt. Így nézett ki bal oldali szár:

A jobb oldali is csak kicsit volt jobb állapotban. Attól tartottam, hogy ha leszedem a csavarokat, akkor jön vele a menet is és már nem lesz mire visszarakjam. Egy ideig morfondíroztam, de lassan kezdett hajnalodni, így jól befújtam csavarlazítóval és hagytam ázni.
Másnap úgy döntöttem leszedem, lesz ami lesz. (Vasárnap lévén új gátló beszerzés nem jöhetett szóba.) Menetmetszővel megigazítottam a menetet, és csodák csodája mégsem ette át az egészet a rozsda. A szár tetején lévő hatlapú részt viszont meggyengítette annyira, hogy a kulcs elforgott rajta. Végül befogtam satuba és sikerült a csavart megindítanom. Ez lett belőle:

Hátul szintén annyival kisebb volt a rugó, hogy az összehúzón alig kellett tekerni. Egymás mellett:


Eredmény
Az elsők éppen hozták azt a csökkenést, amit KYB-nél hiányoltam, a hátsók viszont az első leeresztésnél magasabban voltak, mint a gyárival. Kicsit bemozgattam, így egy picit csökkent, de nem sokkal. Pontosabban:

Előtte
A földtől a sárvédőív pereméig:
Bal elöl: 63.8 cm         Jobb elöl: 64.0 cm
Bal hátul: 65.5 cm        Jobb hátul: 65.3 cm

Lökhárító alsó éle: 15.7 cm
Segédkeret (legalsó pont): 11.8 cm

Utána
A földtől a sárvédőív pereméig:
Bal elöl: 62.5 cm         Jobb elöl: 63.1 cm
Bal hátul: 64.8 cm        Jobb hátul: 64.7 cm

Lökhárító alsó éle: 14.5 cm
Segédkeret (legalsó pont): 10.8 cm

Néhány 10 km és egy tankolás helyretette aztán a hátulját is. Nem mértem újra, de legalább 1 centit biztosan lejjebb ereszkedett. Ha van egy kis súly hátul, akkor a kis magasságkülönbség is eltűnik. Habár nekem így is tetszik.

Azóta már túl vagyok több 100 km-en, és azt kell mondjam nem véletlen dícsérik az Eibach-ot. Már a legelejétől érződött, hogy kanyarban sokkal jobban tartja az autót, annak ellenére, hogy normál körülmények közt egyáltalán nem romlott a komfort. Az egyetlen negatív hatás nagyobb úthibákon jeletkezik. Ahol eddig is ütött, ott most még nagyobbat üt. Talán egy rövidített szárú gátló segítene ezen a problémán is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése