2016. szeptember 28., szerda

Rugóállandó

A ZH-val sikerült az autó elejének magasságát a hátuljához igazítni. A kinézettel innentől fogva sok problémám nem is volt, azonban a magasságcsökkentés két további lényeges dolgot is befolyásol. A légellenállást és a súlypont magasságát. Ezek közül pedig egyik sem lehet elég kicsi/alacsony. Ültetéssel természetesen csak viszonylag kis mértékben befolyásolható mindkettő, ráadásul az egyre kisebb rugó alkalmazásának néhány dolog határt szab. Előbb-utóbb leér az alja (padka, bukkanó, fekvőrendőr, ...), vagy a kerék beleér a kerékjárati ívbe, vagy felüt a gátló. Utóbbiak könnyen orvosolhatóak rövidebb gátlóval és/vagy merevebb rugóval, de akkor oda a komfort.

Bár legutóbb azt mondtam kiszedem majd a hátsókat és megnézem mekkora a szabad hosszuk, de ehhez kedvem és időm sem volt azóta. Annál többet nézegettem viszont az első rugós táblázatomat, és elkezdtem gondolkodni az YP-ben is, vagyis a KYB RH3523-ban, ami helyettesítőként jelenik meg és amihez tulajdonképpen az infó is van. Az YP újan jóval nehezeben és drágábban szerezhető csak be, bontottan pedig, mint a fehér holló. Egy ideig még tűnődtem az YK-t helyettesítő Metzger 2241166-on is, de arra jöttem rá előbb-utóbb biztos meg akarnám nézni milyen az 1 centivel kisebb, így akár kezdhetném is azzal. A Metzger egyébként 285 mm magas, 12.25-ös rugóanyag vastagsággal és 140-es teljes átmérővel rendelkezik.

Az RH3523-ról a ZH-hoz képest negyed mm-es anyagvastagság csökkenés miatt sokáig azt gondoltam, hogy puhább lesz. Ez a 2 centis magasságcsökkenéssel pedig nem kívánatos felütéseket sejtetett. Aztán rájöttem, hogy itt is lehet számolni valamit. Mégpedig a rugóállandókat, amivel megtudható melyik és mennyivel gyengébb vagy erősebb, mint a másik. Azt, hogy egy fékezésnél vagy kanyarodásnál mekkora magasságcsökkenést eredményez szintén ki lehetne számolni, de ahhoz pontosan kellene tudni mekkora súly terheli a rugókat. Mivel ez nem egyenlő a statikus súllyal, erre esély sincs. Egyelőre elég lesz a rugóállandó is. Szerencsére ehhez is van egy remek kalkulátor.

A ZH-ra 300 mm-es szabad magassággal, 4 aktív menettel, 12.25 mm-es anyagvastagsággal valamint 142 mm-es átmérővel számolva 25.071 N/mm érték jött ki. Az aktív menet meghatározása csak hozzévetőleges, mert tizedes/százados pontossággal ezt a képekől nem lehet megmondani. Egyébként pedig nem a pontos valós értékre vagyok kíváncsi, hanem csak a különbségekre. Mivel a menetemelkedés az eddigi rugóknál azonos volt, a továbbiakban a szabad magasság alapján vett arányosított értéket veszem alapul. A szabad magasságnak önmagában egyébként nincs befolyásoló szerepe a rugóállandó meghatározásánál.
Az RH3523 rugóállandója 275 mm magassággal, 3.66 aktív menettel, 12 mm-es vastagsággal és 138 mm-es átmérővel számolva 27.551 N/mm. Hoppá. A kisebb anyagvastagság ellenére ez egy merevebb rugó. Bizony, a százalékosan viszonylag kis eltérést mutató teljes átmérő jelentős befolyással bír a rugóállandóra. Csak érdekességképp az RH3523-as 12.25 mm-es anyagvastagsággal már 30.099 N/mm lenne. 12.25 mm-es anyagvastagsággal és 4 aktív menettel pedig 27.540 N/mm.

Mit is tudott a ZJ? 315/4.2/12.5/141 => 26.649 N/mm
Mit tudna az YK? 287/3.82/12.25/141 => 26.869 N/mm
És a Metzger 2241166? 285/3.8/12.25/140 => 27.649 N/mm
A múltkor mért adatok alapján az eredeti (amivel vettem az autót) rugók valószínűleg ZK-k voltak. 326/4.34/12.5/141 => 25.790 N/mm

Ha továbbra is állandónak tekintjük a menetemelkedést, akkor az Eibach-okra az alábbi adódik:
Eibach 870kg: 255/3.4/12/139 => 28.963 N/mm
Eibach 975kg: 255/3.4/13.25/143 => 40.371 N/mm    
A 13.25-ös érték ezek szerint nemcsak hogy furcsa, de sokkal valószínűbb, hogy elírás.
Eibach 975kg_12.25: 255/3.4/12.25/143 => 28.824 N/mm
Eibach 1055kg: 270/3.6/13.25/143 => 38.128 N/mm
Eibach 1055kg_12.25: 270/3.6/13.25/143 => 27.222 N/mm
Ez minden bizonnyal nem pontos, mert a TÜV-ben csak egy nagyobb mint magasság van megadva. Ha a minimum értéktől nagyobbal számolunk, akkor csökken a rugóállandó. Az egyes gyártók közt lehet különbség továbbá az anyagminőségben is, ami szintén befolyásolhatja az eredményeket.

Ezek közül egyértelműen a ZH a legpuhább, tehát ha marad némi mozgástér, akkor szinte biztosan nem ér bele semmi sehova. Viszont ez azt is jelenti, hogy nem lesz 2 cm a további magasságcsökkenés. Az RH3523 mellett szólt még mellesleg, hogy darabja 200 grammal könnyebb, mint a ZH (és 400-al, mint az eredeti), és nagyon baráti az ára is. Saját mérés alapján 1620 g, és valóban 275 mm.

Így néznek ki egymás mellett:


Kicsit kajla. Látható, hogy a rugó függőleges síkja nem merőleges az aljával. Nehezebb is volt a helyére tenni, mint a ZH-t.

Csere alkalmával visszatértem a mindent mérek állapothoz, bár a peremnél továbbra sem telejesen egyértelmű a viszonyítási pont, próbáltam nagyon koncentrálni.

Előtte
A földtől a sárvédőív pereméig:
Bal elöl: 65.2 cm         Jobb elöl: 65.4 cm
Bal hátul: 66.0 cm        Jobb hátul: 65.7 cm

A kerék teleje a sárvédőív pereméig:
Bal elöl: 5.0 cm         Jobb elöl: 5.2 cm
Bal hátul: 5.6 cm        Jobb hátul: 5.5 cm

Lökhárító alsó éle: 17.4 cm
Segédkeret: 13.5 cm (mégis van alacsonyabb pont, bal oldalon a váltó alatt a segédkeret alja)
Katalizátor melletti merevítők: 14 cm

Utána
A földtől a sárvédőív pereméig:
Bal elöl: 64.6 cm         Jobb elöl: 64.9 cm
Bal hátul: 66.2 cm        Jobb hátul: 65.9 cm

Lökhárító alsó éle: 16.5 cm

A kerék és perem távolsága értelemszerűen éppen annyival csökkent, mint amennyit a földtől való távolság. A segédkeretet és a kat melletti részt nem mértem, mert nagyon közel van a kerék síkjához, tehát itt is borítékolható a fél centi.

Egy nagyon picit billen csak előre:

Igazából 1-1,5 centire számítottam, de csak egy fél lett belőle. A kisebb rugóállandó és az 1 centis különség miatt az YK minden bizonnyal a mostanihoz képest pár mm-es eltéréssel ugyanilyen lenne. A Meztger viszont elképzelhető, hogy még emelt is volna a ZH-hoz képest, vagy legfeljebb ugyanolyan lett volna.

Érdekes, hogy a ZH csere után tapasztalatam némi (valóban nem jelentős) puhulást, de most nem igazán érzem, hogy visszaerősödött volna. Pedig a rugóállanó alapján kellene.

A gyári és utángyárott rugók tekintetében úgy tűnik lefelé ezennel megszűnt a további mozgástér.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése