2016. december 28., szerda

ECU #1


Elkezdtem komolyabban gondolkozni, mit lehetne kezdeni a programmal. Bár az autó működőképes, ennyi változás után minden bizonnyal hasznos lenne némi igazítás. Azonban most is hasonló problémám van, mint a kipufogónál volt. Sokan írnak programot, valószínűleg hozna is valamit teljesítményben, hiszen jobb helyeken már mérnek egyet előtte és utána is fékpadon, de honnan tudhatom, hogy valóban az lenne a legjobb az autóhoz. Ráadásul olyan változtatásokat is szeretnék, amik kicsit túlmutatnak az egyszerű teljesítménynövelő chiptuningon és ilyet szerintem nem nagyon vállal senki.

Az elvárásaim nem feltétlenül fontossági sorrendben:
- a váltás közbeni fordulatszám pöccintés és kitartás megszüntetése (részletek itt),
- az alapjárat 50-100 fordulattal 800-850 RPM-re való emelése, a kiegyensúlyozó tengely negatív hatásának ellensúlyozása miatt (részletek itt),
- EGR kiírása a programból,
- a szívó és kipufogó oldalon történt változásokhoz való optimalizálás,
- ventilátorfokozat kapcsolási hőmérsékletének állítása (95 °C-ról 90 °C-re csökkentése).

Kerestem egy darabig, de nem találtam semmi meggyőzőt. Tartok tőle, hogy azok közül akiket néztem mindenki csak valami egyenprogramot akar a motorvezérlőre húzni. Jobb esetben esetleg valami egyen minta alapján módosítaná azt. Elgondolkoztam, mi lenne ha magam csinálnám meg? Programírás tekintetében az eddigi tapasztalatom erősen konvergál a nullához, így csak remélem, hogy a lehetetlentől némileg azért könnyebb. Könnyű sikerre, gyors eredményre egyáltalán nem számítok.
Két jelentős előnye lenne annak, ha saját magam oldanám meg. Az egyik, hogy nagyon sok idő áll rendelkezésemre, így lényegében bármeddig tudom finomhangolni akár változó körülményekhez is (pl: különböző külső hőmérsékletek), a másik, hogy bármilyen jövőbeni változtatást tudok majd korrigálni. Persze nem elhanyagolható szempont azt sem, hogy nem kell érte fizetni, de nincsenek illúzióim lesznek majd egyéb költségek ezzel kapcsolatban.

A kezdetek


Meglehetősen nehéz elindulni a témában teljesen tudatlanul. Csak annyiban voltam biztos az elején, hogy a programot ki lehet olvasni ODB-n keresztül és azt valahogy egy számítógépen lehet majd módosítani. Az ezután elég hamar meglett, hogy a kiolvasáshoz valamilyen kütyü kell majd, amiből rengeteget lehet találni ebay-en, de vajon melyik jó ehhez a motorhoz?
Úgy döntöttem mielőtt bármibe is beruházok, megtudom mihez tudnék kezdeni magával a programmal, ha már a kezemben lenne. Egy jó ideig felváltva néztem általános chiptuning-al és kizárólag Z22SE ECU-val kapcsolatos leírásokat, információkat. Előbbi tekintetében rettentő lassan csepeg az előbbrejutáshoz szükséges ismeretanyag. Igazából nincsenek (vagy jól el vannak rejtve) átfogó leírások, a kirakó részleteit nagyon sok helyről kell összevadászni. Z22SE specifikusan pedig még kevesebb áll rendelkezésre. Az általános vélekedés az, hogy ezt a motorvezérlőt nagyon kevesen tudják írni, jól pedig szinte senki. Viszont a legfontosabb, maga a program megvan. Összesen 8 különféle többé-kevésbé használható Delco GMPT-15-höz való programot sikerült begyűjteni. Nem számítva például a C Vectra Z22SE programot, mert az GMPT-16-on fut, így kicsi a hasonlóság, ezért jelenleg nem is tudom használni.

A letöltött programok bármilyen hexeditor-ban megnyithatók, de első látásra kevés értelmeset lehet belőlük kibogarászni. Második látásra szintén.
Ahhoz, hogy bármit is módosítani tudjak két dolgot kell megfejtenem. A módosítani kívánt érték helyét és azt, hogy mire érdemes módosítani azt. A megfelelő programok mind 524.288 bájt hosszúak és olvasható módon tartalmazzák a jármű alvázszámát, a motorvezérlő hardver-, és szoftver azonosítóját. Ezek azért fontosak, mert megtudhatom milyen járműhöz lett készítve a program, ami változtathatja a gyári programozás szempontjait.

A rendelkezésemre álló programok:

    HW verzió   SW verzió Alvázszám              Jármű          
1. 09391263BA   12215794     W0L0JBF6817******    Vectra B 4 door 2001 GB
2. 09391283BC   12215796     W0L0TGF0818******   Astra G 2 door 2001 GB
3. 12202073BZ   12210633     -                                    Speedster
4. 12210453EB   12578132     W0L0TGF0845******   Astra G 2 door 2004 B
5. 12594688AH   12594690     W0L0TGF7542******   Astra G kombi 2004 D
6. 09391283BC   12224061     W0L0TGF672B******   Astra G cabrio 2002 ITA
7. 09391283BC   12224061     -                                     -
8. 12590370YS   12591333     W0L0TGF7552******    Astra G kombi 2005 D

(A 3-asban nincs alvázszám, de gyakorlatilag biztos, hogy Speedster; a 7-es a 6-osnak egy némileg módosított változata.)

A jármű az alvázszám alapján az opel-infos.de oldal segítségével könnyen beazonosítható.
1.- 3./4. Stelle: Weltherstellercode

    • W0L = Adam Opel AG/Gmbh
    • W0L = Vauxhall Motors Ltd.
    • WJR = Irmscher GmbH
    • W0SV = Opel Special Vehicles GmbH
    • XUF = GM Auto LLC (nur für Russland)
    • XWF = Avtotor (nur für Russland)

4. Stelle: Fahrzeugtyp

    • 0 = kein Sonderfahrzeug
    • P = Postfahrzeug

5. Stelle: GM-Code Plattform

    • A = Astra H, Zafira B
    • H = Agila A
    • J = Vectra B
    • M = Astra F Classic
    • S = Combo B, Corsa B, Corsa D, Tigra A
    • T = Astra F/G, Zafira A
    • V = Omega B
    • X = Combo C, Corsa C, Corsa E, Meriva A, Tigra B
    • Z = Vectra C, Signum

6. Stelle: GM-Code Modellbezeichnung

    • A = Agila A, Tigra A
    • B = Combo B, Corsa B, Omega B, Vectra B
    • C = Corsa C, Meriva A, Tigra B, Vectra C
    • D = Corsa D
    • E = Corsa E
    • F = Astra F
    • G = Astra G, Zafira A
    • H = Astra H, Zafira B

7. Stelle: GM-Code Karosserieform

    • E = ?
    • F = ?
    • L = ?
    • M = ?
    • P = ?
    • R = ?

8. + 9. Stelle: GM-Code Karosserieform

    • 06 = Kombiwagen 4-türig
    • 07 = Coupé 2-türig
    • 08 = Limousine 2-türig, Fließheck
    • 11 = Limousine 2-türig, Stufenheck
    • 15 = Kombiwagen 2-türig
    • 16 = Van 4-türig
    • 19 = Limousine 4-türig, Stufenheck, 6 Fenster
    • 25 = Lieferwagen-Spezial 3-türig
    • 35 = Kombi 4-türig
    • 48 = Limousine 4-türig, Schrägheck, 4 Fenster
    • 67 = Cabriolet 2-türig
    • 68 = Limousine 4-türig, Schrägheck, 6 Fenster
    • 69 = Limousine 4-türig, Stufenheck, 4 Fenster
    • 70 = Lieferwagen 2-türig
    • 75 = Kombiwagen 4-türig, Monocab

10. Stelle: Modelljahr

    • W = 1998, X = 1999, Y = 2000,
    • 1 = 2001, 2 = 2002, 3 = 2003, 4 = 2004, 5 = 2005, 6 = 2006, 7 = 2007, 8 = 2008, 9 = 2009
    • A = 2010, B = 2011, C = 2012, ...
    Ausnahme: Der Buchstabe W ist beim Vectra B bis einschließlich Dezember 1998 gültig. Ab Januar 1999 wird der Buchstabe X verwendet.

11. Stelle: Herstellerwerk

    • 0 = Kaliningrad (Russland; wenn Hersteller XWF)
    • 1 = Rüsselsheim (Deutschland)
    • 2 = Bochum (Deutschland)
    • 3 = Azambuja (Portugal)
    • 4 = Zaragoza (Spanien)
    • 5 = Antwerpen II (Belgien)
    • 6 = Eisenach (Deutschland)
    • 7 = Luton (Großbritannien)
    • 8 = Ellesmere Port (Großbritannien)
    • 9 = Uusikaupunki (Firma Valmet; Finnland)
    • B = Grugliasco (Firma Carrozzeria Bertone; Italien)
    • B = Sankt Petersburg (Russland; wenn Hersteller XUF)
    • E = Cerizay (Firma Heuliez; Frankreich)
    • G = Gliwice (Polen)
    • H = Rayong (Thailand)
    • L = Port Elizabeth (Australien)
    • P = Warschau (Polen)
    • R = Rosario (Argentinien)
    • S = Szentgotthárd (Ungarn)
    • Z = Torbali (Türkei)

12. - 17. Stelle: Fortlaufende Fahrzeugnummer (jedes Modelljahr neu beginnend)
Ennél jobb felhozatalt talán kívánni sem lehetne. A Kékben szintén 09391263BA számú ECU van, így elsősorban erre koncentrálok majd. Legközelebb innen folytatom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése