2016. szeptember 3., szombat

Kipufogó

A kipufogó a nagyszervíz után, hol jobban, hol kevésbé zörgött. Voltak rövidebb időszakok, amikor szinte egyáltalán nem, de hasonló tapasztalat alapján télen az ilyen jellegű probléma csak rosszabbá válik, így sokáig nem húzhattam. A zörgés a középdobból jött, de a hátsó sem volt éppen jó állapotban. A szervíz után hámoztam le az eredetileg két rétegű dobról a már teljesen elváló külső réteget. A belső réteg ugyan viszonylag jól nézett ki, így a dobtesttel nem volt gond, de a csőcsatlakozást csak a rozsda tartotta össze. Egy szó mint száz, minimum a katalizátortól hátra cserélni kellett mindent.
Fórumos leírások alapján viszont a gyári leömlő és az előkatalizátor fogja vissza leginkább a motort. Az előkat eltávolítása nem problémás, leömlőből azonban ehhez a motorhoz nagyon kevés polcról levehető termék van. Ezek gyakorlatilag kivétel nélkül mind 4-1-es kivitelűek, amik ugyan egy az egyben mennek a gyári helyére, de nagyon drágák. Én pedig jobban szeretnék egy 4-2-1-et, ami nagy általánosságban kedvezőbb karakterisztikát biztosít utcai körülményekhez.
Régi nagy vágyam még egy elejétől végéig rozsdamentes rendszer, ami elméletileg vékonyabb falú csőhasználatot tesz lehetővé, így értelemszerűen tömegcsökkentést eredményez.

Csak találni kell valakit, aki ezt összehozza, de ez a része nem egyszerű. Hegeszteni sokan tudnak az országban, onnantól meg csak egy kis bátorság kell, hogy valaki kipufogó szakinak adja ki magát. Az elkészült darabokat azonban nem nagyon lehet mihez hasonlítani, a csövek és dobok gyártásminőségét csak korlátozottan lehet ellenőrizni, a belső felépítés és kidolgozás többnyire rejtve marad. Az autó működni is fog szinte bármilyen odahegesztett valamivel, de az, hogy jó-e vagy lehetne még jobb, szinte soha nem derül ki. Ismeretlennel ezért semmiképpen nem szerettem volna készíttetni. Végül Karkus mellett döntöttem. Nem tegnap kezdte, és ha jól emlékszem vele kapcsolatban egyetlen negatív kritikát sem találtam, viszont pozitívat többet is. Egyéb nagyobb nevekkel kapcsolatban írnak azért csúnyákat is az emberek.

Nem a tervek szerint
Mondjuk úgy, hogy sokan néztek már rám furcsán, amikor előadtam a tömegcsökkentési vágyaimat. Most sem volt kivétel. A gyári rendszer 50 mm külső átmérőjű 2 mm vastag falú csőből készül. A cél a 1.5 mm lett volna, de elmondás alapján rozsdamentes ide vagy oda, ez a vastagság nem bírja hosszútávon az igénybevételt. A hosszútáv alatt itt 1+ évről van szó. Nehezemre esett megemészteni, de annak ellenére, hogy sikerült valóban megértetnem, nekem fizikaliag fáj, ha valami a kelleténél nehezebb az autón, nem tudok több tíz éves szakmai tapasztalattal hadakozni. A teljes letargia, akkor követezett amikor a leömlővel kapcsolatban kiderült, hogy a teljes rendszer árát nagyjából háromszorozná (a leömlő ezen a motoron hátrafelé a tűzfal felé néz, kevés a hely ezért állítólag kész rémálom ide gyártani valamit). Öröm az ürömben, hogy a gyári Karkus szerint mégsem olyan rossz, azaz nem is nyernék vele sokat.

Az egyeztetés után azért sikerült kissé megnyugtatnom magam. A csőanyagok adattáblái szerint a vékonyabb csővel méterenként is csak néhány tized kg-t fogtam volna. (A nagyobb csőméret is csak hasonló mértékben ront a helyzeten.) Ráadásul újabb utánaolvasást követően több utángyártott leömlőről is kerültek elém olyan posztok, amik törésről számolnak be. Ilyen pedig nagyon nem szeretnék saját magam tapasztalni.

Az elvárások ezek lettek végül:
- ne legyen hangos (főleg ne az alsóbb fordulatszám tartományokban)
- a lehetőségekhez képest azért legalább nehéz ne legyen
- hozzon némi pluszt teljesítményben

A végső specifikáció pedig a következő lett:
- a leömlő utántól közvetlen 57-es cső előkat nélkül
- a középdobig 57-es cső a katalizátor megnyitásával
- a középdobtól 54-es cső
- a középdob abszorpciós (átmenő) kialakítású
- a hátsó dobtól 50-es cső
- a hátsó dob reflexiós (kamrás) kialakítású

Képekben:

A csövek szépen lettek hajlítva, nincs megtörve, így nincs keresztmetszet változás. Meg lett igazítva a katalizátor is, mert korábban az eleje kicsit lefelé lógott, ezért volt az az autó legalsó pontja. Most már a mellette lévő merevítő elemek vannak legalul.

A régi


A csövön biztosan nem vol ekkora lyuk, amíg az autón volt, az valószínűleg a szerelés közben került rá, de emellett is látszik, hogy teljesen el volt fogyva az anyag.

Az előkatot sajnos szét kellett vágni, mert a csavarok állítólag sehogy nem akartak lejönni másképp. Fura, mert 1 hónappal előtte lettek visszatéve. Használni már úgysem akartam, de nem szeretem tönkretenni a dolgokat. A flex kicsit elnyalta az anyagot, de a különálló kis darabon látszik, hogy egészen jó állapotban volt.

Kicsit nehezebb
Még szerelés előtt megmértem a két új dobot (csak a dobok csatlakozó csövek nélkül):
Középdob: 5.25 kg
Hátsó dob: 7.1 kg

A régi dobok a képen látható szerelvényekkel és kapcsolódó csövekkel:
Középdob: 5.1 kg
Hátsó dob: 6.95 kg
Összekötő cső: 2.4 kg

Még a szervíz alkalmával mértem meg a gyári leömlőt (4750 g) és az előkat+cső+katalizátor (7210 g) szerelvényt. Nagy különbségek tehát nincsenek, de valószínűleg 2-3 kg-t felszedett most a autó.

Mi van belül?
Fúrta az oldalam mi lakozik benn a leszedett darabokban, így felvágtam a dobokat.
A középdobban a perforált cső csak a dob feléig ér. Az ezt tartó lemez engedte el magát, ezért volt a zörgés. Egyébként hangtompító anyag még volt benne egy kevéske. Nem tudom, hogy a korábbi felvágás ennek pótlására szolgált-e vagy valami mást igazítottak rajta.


A hátsó dob belülről is egészen rendben lévőnek tűnik. Ha a csatlakozása rendben lett volna, akár még el is futhatott volna egy keveset. 

Korai tapasztalatok
Nagyjából 3200-as fordulatig belülről alig hallhatóan hangosabb csak, mint a gyári, utána azonban előjön egy mélyebb tónus. Felül viszont szintén nem túl hangos. Kívülről talán kicsit jobban hallható a változás.
Valamivel ismét jobban megy az autó. Néha már-már meglepően jól tud haladni, de a felső fordulatszám tartományokat továbbra sem érzem túl erősnek. Ez főleg azért nem jó, mert a motort érintő jelentős hardveres változtatásokat nagyjából ennyire terveztem. Lehet mégis kellene egy kicsit nagyobb vezérműtengely. Egy programot még mindenképpen akarok iratni rá. Ez vagy hoz majd annyit amennyit várok vagy nem.

Előbb-utóbb ismét mérek.

3 megjegyzés:

  1. hello. nekem is z22se-m van csak egy astra g coupe. én is filózok a kipufogó cserén. megkérdezhetem hogy menyibe fajt ez az átalakítás?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Írd le az email címed, és töröld ki utána rögtön a kommentet. Én levélben megkapom amit írtál, és visszaírok.

      Törlés
    2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés