2016. július 16., szombat

Nagyszervíz

Elérkezett a nap. Bepakoltam mindent és nekivágtam a nagy útnak. 100km-el a megérkezés előtt még tartogatott egy utolsó "Oelstand Prüfen"-t. Remélem egy jó darabig (esetleg soha többet) nem látom már ezt az üzenetet. Továbbra is azon járt az eszem vajon mit fogunk látni szétszedés után. Három dolog miatt is azt gondoltam, hogy a szelepszárszimmeringeknél lesz a gond. Egyik, hogy nem igazán láttam még kéken füstölni az autót. Persze nem sűrűn megyek magam mögött, de valahol csak feltűnt volna. Aztán a szívócsőből kikötött és tartályba vezetett kartergáz a kikötés óta nem produkált értelmezhető mennyiségű olajat. Továbbá indítások után finom olajpermetet szórt a kipufogó. Ha az olaj megjárná az égésteret nem tudna ilyen frissen jönni. De az elmélkedésnek immár nem volt sok haszna. Kezdődik a szétszedés. Ebben többnyire aktívan tevékenykedtem is, de az összerakásnál és a további műveleteknél a távolság miatt sajnos nem tudtam jelen lenni sem.

Úgy döntöttünk, hogy legjobb lesz, ha nem a motort emeljük ki, hanem a karosszériát emeljük le a motorról, váltóról, segédkeretről, első futóműről. Csápos emelő rulez. Mellékesen említem, hogy igazolást nyert, hogy az a fél kilónyi motorkiemelő vas, amit korábban távolítottam el még motorkiszedésnél is teljesen felesleges. A művelethez minden lehetséges csatlakozást szét kell szedni és minden ésszerűen lebontható dolgot el kell távolítani, hogy alul kiférjen. Nagyjából nettó 3-4 órát igényelt míg sikerült az elválasztás.


Amennyi csavar, mütyür és egyéb dolog keletkezett a szétszedés során... Nem gondoltam, hogy ez valaha is össze lesz rakva. (csak viccelek)

Nagyon kíváncsi voltam, hogy milyen olajmennyiségnél jön elő az alacsony szint jelzés, ezért egy olajos kannába engedtük le a még benne lévő olajat. Valamivel 3 liter alatti mennyiség folyt ki. Mivel az odaúton csak 4 decit töltöttem rá, ezért valószínűleg ~2.8 liternél jelezhet. Ez azért furcsa, mert akkor a rátöltésekkel csak a minimum szintre hoztam az olajat. Ezt támasztaná alá, hogy a két olajcsere után, amit nálam megélt az autó csak valamivel később jelzett, mint a rátöltések után. Viszont ellentmond, hogy a nívópálca szerint elérte vagy erősen közelítette a max-ot. A pálcának pedig 4-4.75 literig kellene mérnie. Passzolom, de ha a nívópálca a helyén van, akkor annak jót kell mutatnia, a tényleges mennyiségtől függetlenül.

Az igazság pillanata
A hengerfej pont úgy néz ki, ahogy az ember elvárná egy többszáz ezret futott motornál. Főként kokszos, de semmi rendkívüli. A henger viszont megdöbbentően szép állapotban van, még látszanak a gyári hónolási nyomok is. (A fotók viszont megdöbbentően rossz minőségűek.) Teljes szétszedésnél igazolódott, hogy mind a 4 henger a teljes felületen gyakorlatilag kifogástalan állapotú. Ráadásul a főtengely csapágyak is csak egészen elenyésző mértékben koptak.
A gépműhely szerint a hengerfejben a legrosszabb állapotban a szelepvezetők voltak. Ezzel igazolódott a korábbi elmélet az olajfogyasztás tekintetében. Bár nem kifejezetten a szelepszárszimmeringek voltak a bűnösök, mégis a hengerfejjel volt a probléma. Minden ki lett cserélve és be lett csiszolva rendesen. A járatok tisztítás után a leírásoknak megfelelően egy kicsit fel lettek bővítve.
Előtte:

Utána:
Végül 0.8mm lett leszedve a hengerfejből, ami azt jelenti, hogy a kompresszióviszony 10.0-ról nagyjából 10.8-ra emelkedett. Igazából 10.9-11.0 közti értéket szerettem volva megcélozni, amit egy Z22YH hengerfejtömítéssel lehetett volna elérni. Az ugyanis valamivel több mint 0.1 mm-el vékonyabb. De elcsúszott a kommunikáció, így maradt a Z22SE tömítés. Igazából nem számít sokat és legalább a biztonságosabb oldalra csúsztunk. Ha pedig a jövőben kellene még síkoltatni, akkor azt is van miből.

Gyűrűk közül az olajlehúzókon látszott leginkább az igénybevétel. El voltak kokszosodva, ezért kapott egy teljes Kolbenschmidt szettet. Dugóhoz a tisztításon kívül nem kellett nyúlni. Hengerfal természetesen maradt érintetlen. A főtengely csapágyak szintén cserések lettek, de csak azért mert úgy illik.

Nagy kérdés volt még korábban a lánc és a hozzá tartozó vezetők, feszítők, lánckerekek állapota. Mivel a láncom a vétel óta sohasem adott semmilyen (rendellenes) hangot sem hidegen sem melegen reméltem, hogy meg tudjuk tartani. Így is lett. A vezetőkön látszott ugyan némi kopás, de még így is bőven megfelelőek. A lánccal kapcsolatban egyébként nehezen tudom elképzelni, hogy 260-at lehúzott volna, de a szervízkönyvben nyoma sincs a cserének. Szervízkönyv nélkül pedig csak 30 ezret futott, amíg hozzám nem került. Az is gyanús, ha volt cserélve és az is, ha nem. Remélem lesz valami előjele, ha esetleg tönkre akarna menni, addig nem cserélem. Vízpumpából korábbi felesleges vásárlás miatt volt egy tartalékom, ezért az cserélve lett (bár a régin sem látszott semmi rendellenes).

A kiegyensúlyozó tengelyek annak rendje és módja szerint le lettek vágva.

A TTV lendkerék saját mérésem szerint 4415 g. Ez persze az előző posztban látható képen lévő állapotban, csavarokkal együtt. (Nem találom a papírt amire felírtam, így csak emlékezetből írom, de biztos hogy nehezebb volt valamivel mint a hirdetett 4.2 kg.) A gyári 9.6 kg.

Minden más
Kuplung
Nagyon reméltem, hogy a benne lévő kuplung rossz állapotban lesz és a cseréjével majd minden megjavul. Egy valamilyen fórumbejegyzésben láttam, hogy gyári állapotban  ~8 mm vastagságúak. Az újonnan szerzett bontott kuplungtárcsa 7.9-8.0 mm (1360 g), a benne lévő pedig 7.5-7.6 mm. Tulajdonképpen hibátlan ez is, de megkapta az újabbat (szerkezettel (4314 g) együtt), mert egy picit tényleg szebb volt. Annak viszont örülök, hogy nem ruháztam be egy vadonat új szettbe. A kinyomócsapágy érintetlen maradt.

Bak
Kiderült, hogy a szélvédőragasztó sem bír mindent. Az egyik oldalon valahol belül az eredeti gumi körül elrepedt a ragasztó és egy kicsit kifelé türemkedett. Talán ezért, talán nem, de az utóbbi időben egyre kevésbé zavart az 1500-2000 fordulat közötti furcsa búgás. A másik két bak állapota megfelelő volt, így ezeket nem cseréltük.

Stabrúd szilentek
Bekerültek a Powerflex szilentek is. A régiek ránézésre tűrhető állapotban voltak.

Önindító
Megtörtént az önindító kitisztítása is. Ezt egy harmadik fél végezte. Nem számolt be különösebb rendellenességről.

Generátor
A generátoron a feszszabályzót kellett cserélni.

Kipufogó
A kipufogóról kiderült, hogy a középdobnál a bemenő cső el van repedve. Kapott egy gyors hegesztést, de továbbra is zörög. Valószínűleg szét van esve a beljese is. És úgy látszik, hogy már ebbe is belenyúlt valaki, mert a paláston vágási és hegesztési nyomok láthatóak. A hátsó dob is gyászos állapotban van. Sokáig nem maradhat így, pedig csak jövőre szerettem volna megcsináltatni.

Szerencsére a teljes összeépítést követően nem maradt ki egyetlen csavar sem, ami azért elég jó jel. Maradt még egy 5 literes GM 5W-30 olajam. Ezzel került feltöltésre, de csak néhány ezer kilométert tervezem megtartani. Utána váltok valami másra. Csak a teljesség igénye miatt megemlítem még, hogy a hűtővíz is le lett cserélve. Vásárlás óta nem volt, így ez sem árott már. Azt hiszem nem hagytam ki semmit. Néhány képet még rakok fel a későbbiekben a kiszedett alkatrészekről.

1 hónapig tartott. Hosszú volt, de már újra itt van. Nemsokára jönnek a tapasztalatok.

3 megjegyzés:

  1. Én is egy Z22SE-vel szenvedek. Hogyan tudnánk egy konkrét problémát megbeszélni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Írd le az email címed, és töröld ki utána rögtön a kommentet. Én levélben megkapom amit írtál, és visszaírok.

      Törlés
    2. szepl@mailbox.hu

      Törlés