2018. szeptember 26., szerda

Röviden #1

Már régóta terveztem, hogy beszámolok olyan mindennapos apróságokról vagy egy-két korábban említett téma utóéletéről, amelyek önálló posztnak nem alkalmasak, de eddig nem állt össze a fejemben, hogy hogyan lehetne a jelenlegi tematikába beilleszteni. Ezentúl ezekről összefoglalóan, ebben a posztsorozatban fogok írni.

Fogyasztás
Amikor a Kéket megvettem kitűztem egy fogyasztási célt, mely szerint az átlagfogyasztásnak 100 km-re 6.x liternek kell lennie. Sokak szerint ez az érték egy ekkora motorral nem igazán elképzelhető, de én mégsem tartottam lehetetlennek. A cél elérése némileg nehezebb lett, mint korábban gondoltam, mert akkoriban nem számoltam olyan sok extra rövid távval (1-2 km napi többször), ami mostanában meglehetősen sűrűn előfordult. Továbbá abban is rosszul mértem fel a helyzetet, hogy különböző üzemállapotokban (rövid táv / hosszú táv) mennyire jelentős a fogyasztáskülönbség. A korábbi autóknál ez nem volt ennyire nagy mértékű.
A megvétel után jónéhány teletankos mérést végeztem, és jellemzően 7,5-8,5 közötti értékre sikerült kihozni az átlagot, jórészt a felhasználás módjától függően. Ami viszont fontosabb ennél, hogy a board computer által számolt adat mindig 1-2 tizeden belül volt a mérthez képest. Volt hogy kevesebb lett, volt hogy több és volt hogy éppen egyezett. A teletankos mérésről leszoktam és azóta úgy veszem, hogy a mutatott érték a helyes, arra számítva, hogy nagy átlagban az eltérések kiegyenlítik egymást. Hozzáteszem, hogy ez közel sem egy túlságosan komoly cél, inkább csak játék a számokkal, így valójában 1-2 tized ide vagy oda nem számít különösebben.
Idővel tettem még egy fontos észrevételt. Az átlagfogyasztás mérés az akkusaru eltávolításával ugyanúgy nullázódik, mint az összes többi érték, de elindulás után a korábbi átlagtól számolódik tovább, így az adat csak akkor nullázódik, ha én valóban úgy akarom. Annak érdekében, hogy az átlagfogyasztási adatok anélkül legyenek összehasonlíthatók, hogy tudnám a megtett táv milyen körülmények közt telt el rászoktam arra, hogy 10.000 km-t mérjek egyben. Már a harmadik ilyen mérési ciklusban vagyok, de az első eredményét egyszerűen elfelejtettem. A legutóbbi ilyen mérés átlaga 7.8 l/100km lett. Mivel 10.000 km az éves futásom jelentős része, ezért ebben van rövid táv és hosszú táv, tempós haladás és városi tötymörgés, téli nagyon hidegek és nyári nagyon melegek, nyári gumi és téli gumi, klímahasználat, stb...
Csak érdekességképpen, hogy mondjak egy más számára is összehasonlítható adatot, az elmúlt héten volt egy olyan 500 km-es futás (főként autópálya és országút, de nem különösebben kímélően), amelyre önmagában 6,5-6,6 l/100km jött ki. Azt gondolom, hogy ha ezt a távot a legkisebb fogyasztás elérésére törekedve teszem meg (értelmes keretek között), akkor akár 6,0 körül is lehetett volna az átlag.

LED
A nagy lendülettel elkezdődött ledesítés parkolópályára került. Az utoló poszt óta fabrikáltam egy (kettő) helyzetjelzőt előre, de tovább nem haladtam, és most nincs is terítéken a közeljövőben. Igaz a leglényegesebb dolgok már készen vannak. Továbbra is elégedett vagyok vele, és külön kiemelném, hogy eddig egyetlen kreálmány sem ment tönkre. Sem a kapcsolókban lévők, sem a szofiták helyére kerültek, sem a rendszámtábla világítás. Ez idő alatt mindössze 1-2 alkalommal volt szükség a szofita helyettesítőknél az ellenállásláb igazítására. Nem engedett el csak meglazult annyira, hogy az érintkezés nem volt tökéletes. Több év távlatából mondhatom tehát, mind a kialakítás mind a méretezés kiállta az idő próbáját.

Akku
A kis akku derekasan teljesítette a feladatát a nyári és az átmeneti időszakokban, de a melegindítási problémára nem sikerült megoldást találnom (igaz túl sokat nem kerestem), így az elmúlt évben főként a sok rövidtávú használat miatt vissza sem raktam a kicsit nyárra. A nagy akkum viszont pár hónappal ezelőtt végleg tönrement, a cserére pedig egy VARTA C6 Silver Dynamic 52Ah EN 520A típust választottam. Ez ugyan 2 kg-val nehezebb mint a kicsi, de 5-el kevesebb, mint a nagy. Eddig nincs vele semmilyen probléma, de a tél még előttünk áll és ennek bírnia kellene egész évben. A kicsi egyébként stabilan indított 0 °C fokig. 0 °C alatt is próbálkoztam vele néhányszor, de ott már nem volt meggyőző. -5 °C alá nem mentem, de addig nem volt olyan, hogy ne indította volna be az autót.

Felújítás
A felújítás óta már több, mint 20.000 km telt el. 3000 km után megvolt az első olajcsere, de a cserénél a szintérzékelő szenzor meg lett piszkálva, így elkezdett szivárogni az olaj, és eltartott egy darabig míg sikerült rendesen helyreállítani. A második periódusban a fogyasztással kapcsolatban így messzemenő következtetést nem tudtam levonni. Mindössze annyit, hogy jóval kevesebb lett az olajfogyasztás mint előtte, de nem szűnt meg teljesen. Azóta megvolt a harmadik csere is. Itt 6500 km után írta először az alacsony szintet és több lépcsőben töltögettem utána, de végül valamivel több, mint 10.000 km-t elment 1 liter utántöltéssel. 4,75 l volt az alap töltési mennyiség. Ezentúl 5000 km után jobban fogom figyelni a szintet és ha csökkenést látok, akkor töltök a figyelmeztetés megvárása nélkül.

Aygo
Praktikus okokból, elsősorban a helyben szaladgálások kiváltására vettem egy pici autót az elmúlt hónapban.
Eddig nagyon tetszik. Kis motorja ellenére egészen dinamukisan lehet vele autózni, fogyasztása nagyon alacsony, a belső tér meglepően tágas, és a tömegcsökkentési praktikák fantasztikusak.
A Vectra megmaradt hosszútávra és hobbinak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése