Az autó menetdinamikájának fokozása alapvetően három módon
lehetséges. Teljesítménynöveléssel, tömegcsökkentéssel és
veszteségcsökkentéssel.
Utólagos módosítással arányaiban a teljesítménynöveléssel érhető el a
legnagyobb változás. Egy 10%-os teljesítménynöveléshez némi túlzással
már a sarki boltban is hozzájuthatunk, viszont egy ugyanilyen mértékű
tömegcsökkentés (feltételezve, hogy az autó utcai jellege is megmarad)
már meglehetősen extrém mértékűnek tekinthető. A veszteségcsökkentés még
ennél is jóval nehezebb feladat.
A tömegcsökkentés azonban csak bizonyos mértékig helyettesíthető teljesítménynöveléssel. Colin Chapman szavait idézve: “Adding power makes you faster on the straights, subtracting weight makes you faster everywhere.”
A gyorsaság a tehetetlenség (Newton I.) mértékének csökkentéséből
adódik ezáltal közvetlenebb a jármű viselkedése, jobban kanyarodik,
könnyebb lassítani. Mindezen felül az autó kevesebbet fogyaszt és egyes
főként a futóműhöz tartozó alkatrészek is kisebb terhelést kapnak
(tartósabbak lesznek). Ha azonban csak a teljesítmény/tömeg arány
növelése a cél, akkor a nagyobb mértékű tömegcsökkentés gazdaságilag nem
indokolható.
A tömegcsökkentés jellegét tekintve két részre bontható:
- Eltávolíthatók az autó feleslegesnek ítélt összetevői. Óriási előnye,
hogy ingyen végezhető, csak funkció,- és/vagy kényelemvesztéssel
fizetünk érte, másrészt a könnyű alkatrésznél már csak az a jobb, ami
egyáltalán nincs az autóban. Azaz adott komponensre nézve itt 100%-os
csökkentés érhető el. Ezen komponensek száma azonban erősen korlátos,
ezért a tömegcsökkentés mértéke autótól és vérmérséklettől függően is
csak néhány százalék lehet.
- Könnyebbre cserélhetőek azonban a meglévő alkatrészek is. Ez szintén
egyedi jellemzőktől függ, de általában borzasztóan drága (egy-egy egység
ára is lehet az autó árához mérhető, vagy azt meghaladó), viszont jóval
több mindenhez lehet hozzányúlni ezáltal összességében jóval nagyobb
mértékű csökkentés valósítható meg, és bizonyos esetekben számos
szempontból az eredetinél is jobb alkatrészekhez lehet hozzájutni.
Nem mindegy az eltávolított tömeg horizontális és vertikális lokációja
sem. Az ideális, ha a tömegközéppont a lehető legalacsonyabban és a
jármű közepén van (a 4 keréken azonos a terhelés), ezért a lehető
legmagasabbról és fronthatjású orrmotoros autónál elölről célszerű
eltávolítani a legtöbb tömeget. Gyakorlatban pedig örülünk, ha épp így
jön össze :), de valójában nem igazán eredményezhető olyan
súlyponteltolódás, ami normál utcai körülmények közt zavaró lenne.
Egy adott típusú autó különböző példányainak tömege között is nagy
eltérések lehetnek a motorváltozattól és a felszereltségi szinttől
függően, de egy konkrét autó tömege sem tekinthető állandónak.
(Üzemanyag és egyéb üzemi folyadékok szintjének változása, különböző
alkatrészek fel/le-szerelése, cseréje.) Ehhez pedig még hozzáadódik a
vezető/utasok tömege is.
Ennek megfelelően különböző mérési eljárások (száraz tömeg, menetkész
tömeg, fél,- vagy teli tankkal, vezetővel vagy anélkül mért tömeg) is
léteznek, viszont a mérési eljárás feltüntetése nélkül a különböző
adatok lényegében nem összehasonlíthatók. A gyártók által megadott
adatok pedig körülbelül annyira "megbízhatóak", mint fogyasztási
értékek.
Saját méréseimnél én azt a legkisebb tömeget veszem alapul, amivel az
autó még menetkész és szokott is ebben az állapotban közlekedni.
Gyakorlatilag: szinte üres tankkal, és a csak azokkal a tartozékokkal,
amik állandóan az autóban vannak. Így mérve a megvásárlás után a kék
1340kg volt. Nem kevés, de a mai átlagot nézve soknak sem mondható. A
mérés egy 10kg osztású hídmérlegen történt, ami valószínűleg elég
pontos. A cikkben szereplő: http://totalcar.hu/tesztek/2014/04/22/ki_mond_nagyobbat/ Az egyes alkatrészek mérését egy 5/10g osztású nem hitelesített, de szintén elég pontos mérleggel mérem.
A csökkentés első lépéseit értelemszerűen én is a könnyen elvégezhető
részénél kezdem. Mint azt már korábban írtam mindenképpen megmarad az
autó utcai jellege és a számomra hasznos funkciók is. Minden más
kikerül. Az eddigi változtatások mi / mennyi / miért felosztásban:
- Téli kerék <-> Nyári kerék / -17770g,-17910g,-17500g,-17690g, +15880g, +16080g, +15950g, +15950g / A miértekről a korábbi posztban írtam.
- Pótkerék / -16200g /
Az egyik legnagyobb egyben kiszedhető tömeg. Rendkívül hasznos, ha az
ember út közben defektet kap, de erre szerencsére elég ritkán kerül sor.
Erre az álláspontra jutnak mostanában az autógyártók is, ezért teljes
értékű pótkerék már kevés mai autóban található meg. Én arra jutottam,
hogy valószínűleg bosszantó lesz ha mégis defektem lesz, de nem hiszem
hogy jobban bosszantana, mintha például egy vízcső durranna el. Márpedig
vízcsőből sem hordok tartalékot. Az elhagyással így egy nagy méretű
extra tároló (~75l) is rendelkezésemre áll a csomagtartóban.
- Pótkerék fedél / -1210g / A pótkereket letakaró kárpitelem.
- Autómelő / -1280g / Ha nincs pótkerék az autóban, akkor nem kell emelő sem.
- Kerékkulcs,csavarhúzó,tartó / -475g / Gyári szerelőkészlet.
- Kerékkulcs / +905g / A gyárinál sokkal jobban használható kerékkulcs, régóta magammal hordom, de idővel szerintem ezt is elhagyom.
- Szerelőkészlet / +350g / Hasznos szerszámok, ha út közben kell valamihez hozzányúlni.
- Víz+kéztisztító+törölköző / +~500g / Rendkívül hasznos az útközbeni kéztisztítás lehetősége, így szükséges.
- Elakadásjelző háromszög / -1160g, +295g / Sikerült egy a gyáritól jóval könnyebb beszerzése.
- Motorháztető szigetelés / -1120g /
A Z22SE a legtöbb Opel motorral ellentétben fordítottan van elhelyezve a
motortérben. Ezért a leömlőnél felszabaduló nagy mennyiségű hő nagyon
közel esik az utastérbe jutó levegő beszívási pontjához. Tavasszal és
ősszel rendkívül zavaró, hogy a kinti kellemesen hűvös levegő befúvással
nem, csak az ablak lehúzásával engedhető be. A szigetelés
eltávolításának elsődleges célja a motortérben felszabaduló hőmennyiség
gyorsabb elvezetése volt. Most ősszel kevésbé is éreztem a zavaró
hatást, mint tavasszal a vásárlás után. Zajszigetelés szempontjából
elhanyagolható a változás.
- Motortakaró fedél / -760g /
Az újabb divatirányzatoknak megfelelően már szinte kötelező a motort
elfedni valamivel. Számomra érthetetlen. Az átlagember soha nem nyitja
ki a motorháztetőt, és ha mégis, akkor nem mindegy hogy néz ki?! A motor
egyébként szép magában is.
- Motortakaró tartók és motorkiemelők / -1030g / A takarótartókra nincs szükség többé, a kiemelők pedig várhatnak a polcon is, amíg szükség lesz rájuk.
- Szelepfedél / -3720g, +2290g /
A B Vectrákba szerelt Z22SE-k mind alumínium szelepfedéllel szereltek. C
Vectrákon, G Astrákon és a későbbi Z22YH motorokon viszont már műanyag
szelepfedél van, amely teljesen kompatibilis az előbbivel. Legalábbis
ezt írják mindenhol, de a műanyag vastagabb, így a közelében lévő
kábelcsatornákat nem lehet a helyükre rögzíteni, és a klímacsövet is
eltartja picit. A lényegi részeken viszont minden azonos. Az eredeti
tömítése kicsit eresztett, maga a tömítés pedig nem olcsó, így kapóra
jött a csere. Valószínűleg a motortér hőmérséklete is redukálódott. Az
alura leállítás után 1 órával is csak alig tudtam rátenni a kezem olyan
forró volt. Erre gyakorlatilag azonnal.
- Levegőszűrő rezonátordoboz + csövek / -425g /
Kicsit bizonytalan vagyok, hogy ez csak zajcsökkentési vagy bizonyos
fordulatszám tartományokban való töltés előségítési célokat szolgál, de
semmilyen negatív hatással nincs az eltüntetése. Sőt.
- Duda / -325g / B Vectrákban kétszólamú duda van. Mivel évente átlagosan készer nyomom meg, nem zavar ha csak az egyik szól.
- EGR cső / -170g, +??? / Az
EGR szelep kiiktatásával feleslegessé vált. Mélyen belóg a
szívótorokba, az eltávolítása bőven érezhető. A lezáró lemez súlyát nem
mértem meg mielőtt beraktam, nagyjából egálban lehet a csővel.
- Tanksakpaajtó zár + tartó / -305g /
Egy műanyag fedelet nem ez a zár fog megvédeni a kinyitástól. Ha valaki
tényleg hozzá akar férni a betöltőnyíláshoz, akkor simán kifeszítheti
az ajtót, amivel nagyságrenddel nagyobb kár okozható, mint maga a
leszívott benzin. Ráadásul a kifinomult módszereknek (kiszúrják a
tankot) köszönhetően már tanksapka ajtó nyitás nélkül is elviszik a
benzint. Úgyhogy, ha mindenképp vinni akarják inkább további károkozás
nélkül tegyék. Felesleges energiafogyasztó és meghibásodása esetén
megbolondíthatja az egész központi zárat.
- CD-tár / -2500g, +1180g /
A gyári CD tár igen hasznos lehetett 10 éve, de a CD-k felett eljárt az
idő, ráadásul írott CD-t nem játszik le és használhatatlanul kicsire
szűkíti a kesztyűtartó méretét. A kesztyűtartó fedele könnyen
leszedhető, így csak egy normálra kellett kicserélni a hátsó részt. A
műszerfal egységessége nem bomlott meg.
- Hátsó ablaktörlő / -1590g /
Fél évig figyeltem mennyire van rá szükség. 1-2-szer tudtam volna
összessen használni, pedig jártam nagy esőkben, de nem használtam és nem
igazán volt zavaró. A caravan puttonya elég hosszú, hogy a keréktől ne
csapja fel a mocskot, menet közben pedig a légáramlásnak köszönhetően
nem tud ráesni semmi. Eltávolítás óta sem hiányzott egyszer sem.
Van 1-2 tényleg apró tétel, aminek részletezése már túlságosan szőrszálhasogató lenne, de a lényeg, hogy a szumma most: -33290g.
To be continued...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése