2017. február 5., vasárnap

ECU #6

Az élő adatok táblázatban való nézegetése nem túl hatékony, ha komolyabb összefüggéseket szeretnénk megállapítatni. Azt könnyű megvizsgálni, hogy adott fordulathoz milyen egyéb értékek tartoznak, de azt már jóval nehezebb, ha egy adott fordulaton és adott terhelésen szereplő értékre vagyunk kíváncsiak. Tovább bonyolódik a helyzet, ha nemcsak adott értékekre, hanem különböző tartományokra is kíváncsiak vagyunk, akár különböző peremfeltételek alkalmazásával. Írtam egy python szkriptet, hogy feloldjam ezeket a nehézségeket.

A szkript
A szkript jelenleg is feljesztési fázisban van, de már egész jó dolgokat tud. Az első és legfontosabb, hogy képes ábrázolni egy élő adatoknak megfeleltetett térképet. A mért adatokat összerendezi egy táblázatba, az általam meghatározott paraméterekkel és felbontással. Azt nem reméltem, hogy pontos térképet kapok vissza, de szerintem arányok és jellegzetességek megfigyeléséhez jó lesz.
Így néz ki a kiement:
09391263 BA
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800    0    0    0    0    0    0    0    0 1111 1111 1111 1111    0]
 [1200    0    0    0    1    0    6   11    0 1111 1111 1111 1111    0]
 [1600    0    0    1   10   10    9   14   10    0   28    0    0    0]
 [2000    0    0    1    8    8   10   28   25    0   26    6    0    0]
 [2400    0    5    9    6   12   27   20   15   42    8   16    6    0]
 [2800    0    0    8    3   13   19   25   31   46   38   50   36    0]
 [3200    0    0   20 1111 1111 1111   24   26   35   20   30   37    2]
 [3600    0    0 1111    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111   25   25    0]
 [4000    0 1111 1111 1111   21 1111 1111 1111 1111 1111   15   15 1111]
 [4400    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111   23    7 1111]
 [4800 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [5200    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [5600 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] EGR Position Command (Exhaust- Gas Recirculation)
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800    3  115  226   21    8    3    1    1    0    0    0    0   52]
 [1200   22   10   14   11    7    3    4    5    0    0    0    0   52]
 [1600   70   82   66   73   21   13   14   13    5    5    3    2   52]
 [2000   36   33   16   19   10    8    4    5    2    7    8    9   52]
 [2400   24   26   58   27   24   39   28   12    9    5    6    8   49]
 [2800   12   10    4   11    8    4    4    4    5    2    5    7   32]
 [3200   12    1    1    0    0    0    1    1    2    2    1   21   14]
 [3600    7    1    0    1    0    0    0    0    0    0    1   13    1]
 [4000    2    0    0    0    1    0    0    0    0    0    2    7    0]
 [4400    2    0    0    0    0    0    0    0    0    0    1    4    0]
 [4800    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    1    0]
 [5200    1    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]
 [5600    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]
 [6000    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]
 [6400    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]] count
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800    0    0    0    0    0    0    0    0 1111 1111 1111 1111    0]
 [1200    0    0    0    0    0    0    0    0 1111 1111 1111 1111    0]
 [1600    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]
 [2000    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]
 [2400    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]
 [2800    0    0    0    0    0    0    0    0   52   57   60    0    0]
 [3200    0    0   40 1111 1111 1111   49   52   51    0   60    0    0]
 [3600    0    0 1111    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111   50    0    0]
 [4000    0 1111 1111 1111   42 1111 1111 1111 1111 1111    0    0 1111]
 [4400    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111   46    0 1111]
 [4800 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [5200    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [5600 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] min
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800    0    0    0    0    0    0    0    0 1111 1111 1111 1111   30]
 [1200    0    0    7   11    0   27   32    0 1111 1111 1111 1111   30]
 [1600    0   11   15   21   31   39   47   49    0   58    0    0   30]
 [2000    0   15   26   22   45   46   49   52    0   58   60    0   30]
 [2400    0   20   24   28   43   49   52   52   54   50   60   60   30]
 [2800    0    0   22   37   45   49   51   60   58   58   60   60   30]
 [3200    0    0   40 1111 1111 1111   49   52   56   60   60   60   30]
 [3600    0    0 1111    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111   50   45    0]
 [4000    0 1111 1111 1111   42 1111 1111 1111 1111 1111   47   42 1111]
 [4400    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111   46   39 1111]
 [4800 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [5200    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [5600 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] max
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800    0    0    0    0    0    0    0    0 1111 1111 1111 1111   30]
 [1200    0    0    7   11    0   27   32    0 1111 1111 1111 1111   30]
 [1600    0   11   15   21   31   39   47   49    0   58    0    0   30]
 [2000    0   15   26   22   45   46   49   52    0   58   60    0   30]
 [2400    0   20   24   28   43   49   52   52   54   50   60   60   30]
 [2800    0    0   22   37   45   49   51   60    6    1    0   60   30]
 [3200    0    0    0 1111 1111 1111    0    0    5   60    0   60   30]
 [3600    0    0 1111    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0   45    0]
 [4000    0 1111 1111 1111    0 1111 1111 1111 1111 1111   47   42 1111]
 [4400    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0   39 1111]
 [4800 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [5200    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [5600 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] diff


A példában az EGR működésére vonatkozó adatok láthatóak a 09391263 BA ECU azon méréséből, amikor az EGR aktivitása rejtélyes okok miatt a teszt felénél megszűnt.

Az OP-COM az élő adatot csv formátumba menti. Ez majdnem tökéletes, de az időnél, a fordulatszámnál és néhány egyéb helyen valamilyen nem megjeleníthető karaktert is beilleszt az adatok közé, amit a legtöbb program "�" karakterként jelenít meg. Az alábbi paranccsal kiszedhetőek ezek a karakterek, és a feldolgozás hibátlan lesz.
tr -d '\200-\377' < "original.csv" > "modified.csv"
Az első táblázat a legfontosabb. Ebben legalább arányaiban hasonló értékeknek kell szerepelni, mint a programban lévő térképben. A függőleges tengelyen a fordulatszám míg a vízszintesen a terhelés (szívócsőnyomás) értékei kaptak helyet. EGR-re vonatkozóan az élő adatban megjelenik a szelepen eső feszültség és a nyitás százalékos mértéke is. Az utóbbival dolgoztam, mert azt jóval könnyebb értelmezni. Azoknál az értékeknél, ahol nincs pontos egyezés a tengelyértékkel, ott az alacsonyabb szomszédhoz számoltam. Például 2100-as fordulatnál és 90kPa nyomásnál rögzített érték a táblázatban a 2000 és a 88 metszetébe számítódik. Ahol több érték is van egy adott tartományhoz, ott átlagot számol belőlük. A második "count" nevű táblázat az előfordulások darabszámát mutatja, a "min" és "max" értelemszerűen a legkisebb és legnagyobb értékeket, a "diff" pedig az utóbbi kettő különbségét. Ahol "1111" szerepel ott az előfordulás 0. Egyelőre ez a legegyszerűbb módja, hogy szemléletes legyen melyik tartományban nem áll rendelkezésre adat.
A feldolgozás jelenleg úgy van beállítva, hogy csak 80°C-os vízhőmérséklet feletti értékeket vegyen figyelembe, így a bemelegedési fázisban lévő korrigált értékek nem zavarnak be.

Összehasonlításul itt a 12210453 EB, a 12202073 BZ és a 09391283 BC STO hasonló módon készült táblázata. A "count", "min", "max" és "diff" részt elhagyom, mert jelenleg nincs sok jelentősége, viszont sok helyet foglal.
12210453 EB
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800    0    0    0    0    0    0    4    0 1111 1111 1111 1111   23]
 [1200    0    0    2   10   14   12 1111 1111   27 1111 1111 1111   23]
 [1600    0    0    9   18   24   12   12   23   27   28   28 1111   23]
 [2000    0    2   15   21   34   44   47   46   44   46   44   35   23]
 [2400    0    1   15   27   35   42   44   46   43   45   48   43   20]
 [2800    1    0   22   29   37   46   44   43   38   48   50   36   21]
 [3200    0 1111   28 1111   25   22 1111 1111 1111   40   26   30 1111]
 [3600    0 1111   12 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111   20   17 1111]
 [4000    0    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [4400 1111    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0   21    0 1111]
 [4800 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    6 1111]
 [5200    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [5600 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] EGR Position Command (Exhaust- Gas Recirculation)

12202073 BZ
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800    0    0    0    0    0    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [1200    0    0    0    0    5   15   17   20 1111 1111 1111 1111 1111]
 [1600    0    0    4   10   18   27   45   55   56 1111   36 1111 1111]
 [2000    0    1   10   20   35   51   64   83   87   87   63 1111 1111]
 [2400    0    2   17   20   37   52   69   83   90   94   74 1111 1111]
 [2800    2    7 1111 1111 1111 1111 1111   43   47   79   61   19 1111]
 [3200    0   12 1111 1111 1111 1111 1111   42   45   76   50   27 1111]
 [3600 1111    0 1111    0 1111   21   32   28   43   42   24   14 1111]
 [4000    0 1111 1111 1111 1111    0   22 1111   22    9    5    0 1111]
 [4400 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111 1111    0    0    0 1111]
 [4800 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0    0 1111 1111]
 [5200 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111 1111 1111]
 [5600 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] EGR Position Command (Exhaust- Gas Recirculation)

09391283 BC STO
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800    0    0    0    0    0    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111   20]
 [1200    0    0    2   13   15   15   20   33   25   27 1111 1111   20]
 [1600    0    0    8   17   24   33   40   45   48   38   38   35   20]
 [2000    0    2   16   21   32   44   47   46   46   47   55   39   20]
 [2400    0    3   19   27   38   44   47   48   48   48   51   44   21]
 [2800    0   16   29   23   23   39   39 1111   49   50   52   41 1111]
 [3200    2 1111   16   21 1111   30   25   27   35   28   44   32 1111]
 [3600    0 1111 1111   25 1111 1111 1111 1111 1111 1111   23    0 1111]
 [4000    0 1111    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111   25    4 1111]
 [4400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [4800    0 1111 1111 1111 1111    0 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [5200 1111    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [5600 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] EGR Position Command (Exhaust- Gas Recirculation)


Három dolog látszik ezekből az adatokból. Az egyik, ami eddig is ismert volt, hogy a 12202073 BZ értékei jóval magasabbak, mint a többié, amik viszont nagyjából hasonlóak. A 09391263 BA-nál a mérés második félén lévő nem működés nullái lehúzták az átlagot, ezért szerepelnek ott kisebb értékek. A másik, hogy olyan térképet kell keresni, aminek a közepe domborodik (vagy az inverze), mivel a széleken 0 vagy ahhoz közeli az aktivitás. A harmadik pedig, hogy elég sok tartományban nincs rendelkezésre álló adat, ami persze annyira nem meglepő, hiszen nem sűrűn közlekedek például negyed gázzal 6000-es fordulaton.

Az összesítő doksiban elkezdtem keresni a két első szempont alapján, és arra jutottam, hogy a legtöbb térképnek a csúcspontja a sarkokban van és nem középen. Olyan középen csúcsosodó térkép, aminél a 12202073 BZ értékei eltérnek a másik három egyezőtől, mindösszesen csak kettő van:
1315a
 1309e


Ezekből a 1309e tűnt szimpatikusabbnak. Igaz, hogy jóval rövidebb, de úgy gondoltam, hogy a felső tartományokban úgysem működik az EGR ezért valószínűleg elég csak nagyjából 4000 fordulatig skálázni a térképet. A számok is reálisnak tűntek, hiszen a pirosban lévő 40-es értékek nagyjból kétszer annyiak, mint a többiben lévő 18-19-esek.

Zavart azonban a hiányos élő adat. Az összes eddigi teszt egy nagyjából 20 perces futásnál készült, ahol nem igazán fordítottam gondot a minden tartományban történő adatgenerálásra. Gondoltam mielőtt megpróbálkozom az írással készítek egy hosszabb/teljesebb logot, amiben kifejezetten figyelek az elhanyagolt tartományokra.
Így sikerült:
09391263 BA
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800    0    0    0    0    0    1    0    0 1111 1111 1111 1111    0]
 [1200    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]
 [1600    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]
 [2000    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]
 [2400    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]
 [2800    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]
 [3200    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]
 [3600    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]
 [4000    0    0    0 1111    0    0 1111    0    0    0    0    0 1111]
 [4400    0    0 1111    0    0 1111 1111    0    0    0    0    0 1111]
 [4800    0    0 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111    0    0    0 1111]
 [5200 1111 1111    0 1111 1111 1111    0 1111 1111    0 1111    0 1111]
 [5600    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111    0 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111 1111 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] EGR Position Command (Exhaust- Gas Recirculation)
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800    7  255  345   18   10    8    6    1    0    0    0    0   69]
 [1200  144  254  166  149  147   44   12    9    8    2    4    2   69]
 [1600  343  236  190  108   94   35   30   29   15    4    4    4   69]
 [2000  327  227  127   87   30   32   29   30   18   17   10   17   61]
 [2400  146   89   63   58   40   32   32   24   27   16   23   35   58]
 [2800   50   30   27   20   24   23   10   13   14    9   14   50   45]
 [3200   54   27   17   30   42   18   12   10   11   13   11   44   20]
 [3600   61   13    6    5    8    7    5    9    6    7   10   41    1]
 [4000   24    5    1    0    4    1    0    6    2    3    6   41    0]
 [4400    4    4    0    3    3    0    0    3    1    2    3   23    0]
 [4800    2    2    0    0    0    0    0    1    0    3    1   10    0]
 [5200    0    0    1    0    0    0    2    0    0    4    0    2    0]
 [5600    1    0    0    0    0    0    0    0    0    5    0    1    0]
 [6000    0    0    0    0    0    0    0    0    0    1    0    0    0]
 [6400    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]] count


Az első gondolatom, hogy már megint nem működik a szkript rendesen (fejlesztési fázisban ez elég gyakran előfordul), aztán arra, hogy sikerült telepátiával kiiktatnom az EGR-t. Utána persze leesett, hogy ezek tényleg valós adatok és van egy olyan tényező, amit eddig figyelmen kívül hagytam. Mivel a mérésen baromi hideg volt (-10°C körül) nem kellett sokáig gondolkozni: az IAT. Visszanéztem a korábbi adatokat és minden egybevág: 0°C alatt nincs EGR! A korábbi mérésen is azért tűnt el a vége, mert lehűlt az idő (valójában az autó, mert akkor egy melegebb garázsból indultam). A rejtély is megoldódott, vártam tehát a jó időt.

Mindemellett bosszantott is egy kicsit a dolog, mert feleslegesnek tűnt a kerülő. Hogy mentsem a menthetőt elkedztem nézni a többi adatot is. Például a fuel trimeket.
A long term fuel trim a korábbi mérésen ilyen volt:
09391263 BA
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800   -5   -6   -5   -2   -1   -2    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [1200   -8   -5    1    2    3    3    2    2    4 1111 1111 1111 1111]
 [1600   -7   -1    3    4    3    4    8    9    9    9    9 1111 1111]
 [2000   -5    1    2    2    4    8   11    9   10   11   10    1 1111]
 [2400   -7   -3    0   -2    1    3    4    4    5    6    3    0 1111]
 [2800   -7   -6   -4    0 1111 1111    1 1111    1    2    2    1 1111]
 [3200   -5    0    2 1111 1111    1 1111 1111    1 1111 1111    2 1111]
 [3600   -7   -1 1111 1111 1111    1 1111 1111 1111    2    2    2 1111]
 [4000   -6 1111 1111 1111 1111   -1    1 1111 1111 1111    1    2 1111]
 [4400    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    1 1111    1 1111]
 [4800    2 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    1 1111]
 [5200 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    1 1111]
 [5600    0    0 1111 1111    2 1111 1111 1111 1111 1111 1111    1 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    1 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] B1 Long Term Fuel Trim (Bank 1)

És ilyen a jelenleginél:
09391263 BA
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800  -10   -8   -7   -4   -2   -2   -2   -1 1111 1111 1111 1111   -1]
 [1200   -5   -7   -7   -8   -9   -8   -7   -3   -1   -1   -1   -1   -1]
 [1600   -4   -7   -7   -8   -8   -8   -5   -2   -1   -1   -1   -1   -1]
 [2000   -4   -8   -8   -8   -7   -2   -1   -1   -1   -1    0   -1   -1]
 [2400   -3   -8  -10   -9   -6   -3   -2   -2   -2   -1   -1   -3   -1]
 [2800   -4   -8   -8   -7   -1   -2   -1   -1    0    0    0   -1    0]
 [3200   -5   -7   -5   -1   -1   -1    0    0    0    0    0    0    0]
 [3600   -4  -10   -5   -2    0    0    0    0    0    0    1    0    0]
 [4000   -3   -6   -1 1111    0    0 1111    1    0    0    0    0 1111]
 [4400   -7   -5 1111   -1    0 1111 1111    1    0   -1    0    0 1111]
 [4800   -3   -7 1111 1111 1111 1111 1111    1 1111   -1    0    0 1111]
 [5200 1111 1111   -3 1111 1111 1111    0 1111 1111    0 1111    0 1111]
 [5600   -1 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111    0 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111 1111 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] B1 Long Term Fuel Trim (Bank 1)


Hoppá. Eltűntek a pluszos értékek (pirossal jelölve). Nyilvánvaló lett, erről is az EGR tehet. Ezen a részen a legnagyobb az EGR nyitása, tehát csak azért kell pozitív irányban korrigálnia, mert a nyitás miatt kevesebb oxigénre számít. A lezárás miatt azonban mégis megkapja ezt a mennyiséget.
Ezért volt olyan cefet a 12202073 BZ fuel trim grafikonja is. Kétszer annyira nyitott EGR-nél kétszer akkorák a fuel trim értékek is.

12202073 BZ
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800   -9  -14  -14   -6   -5   -4 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [1200   -5   -8   -6   -5   -4    4    4    3 1111 1111 1111 1111 1111]
 [1600   -5   -3   -3    2    9    9   16   15   13 1111   12 1111 1111]
 [2000   -2    0    2    7    8   18   20   21   21   18   17 1111 1111]
 [2400   -2   -1   -1    1   12   19   19   21   19   21   20 1111 1111]
 [2800   -2   -1 1111 1111 1111 1111 1111    7   11   12   12    6 1111]
 [3200   -1   -1 1111 1111 1111 1111 1111    7    4   13    9    9 1111]
 [3600 1111    7 1111    7 1111    7    4    4    6    6    6    5 1111]
 [4000    0 1111 1111 1111 1111    4    4 1111    4    7    7    6 1111]
 [4400 1111 1111 1111 1111 1111 1111    4 1111 1111    6    6    5 1111]
 [4800 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    4    6 1111 1111]
 [5200 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    4 1111 1111 1111]
 [5600 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] B1 Long Term Fuel Trim (Bank 1)


Ráadásul a kopogni is ezekben a tartományokban szeretne a motor:
09391263 BA
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800    0    0    0    0    0    0    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111]
 [1200    0    0    0    0    0    0    0    3    1 1111 1111 1111 1111]
 [1600    0    0    0    0    0    3    1    4    4    3    6 1111 1111]
 [2000    0    0    0    0    0    1    3    4    6    4    4    7 1111]
 [2400    0    0    0    0    0    2    2    3    2    6    3    3 1111]
 [2800    0    0    0    0 1111 1111    0 1111    2    0    0    2 1111]
 [3200    0    0    0 1111 1111    0 1111 1111    0 1111 1111    0 1111]
 [3600    0    0 1111 1111 1111    0 1111 1111 1111    0    0    0 1111]
 [4000    0 1111 1111 1111 1111    0    0 1111 1111 1111    0    0 1111]
 [4400    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111    0 1111]
 [4800    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [5200 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [5600    0    0 1111 1111    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] Knock Retard Cylinder 1 (max)


(Itt nincs értelme átlagolni ezért a max táblázat szerepel és csak az 1-es hengerre (fejlesztést igényel))
Minden rosszért az EGR a felelős.

EGR off
1 hetet kellett várnom a jó időre. Közben annyira ráálltam a 1309e-re, hogy az újabb részletes élő adat készítés sem érdekelt már nagyon. Elmentem még egy körre előtte, de sokat nem foglalkoztam vele. Kinulláztam a teljes 1309e-t és felírtam. Az autó ugyan hibátlanul működött, de sajnos az EGR is. Kinulláztam egy teljes térképet úgy, hogy az autó viselkedésén a legkisebb változást sem lehetett észrevenni. Mentem vele egy keveset, hogy legyen adat, de így nem akartam sokáig használni. Elég csalódott voltam.

Elővettem újra az adatokat. Nézegettem jobbról balról és próbáltam magam meggyőzni hátha a 1315a lesz mégis. Vannak benne ugyan fura dolgok, de az arányok itt is stimmelnek és találtam néhány egyedi jellegzetességet is, de már kevésbé voltam bizakodó.
Felírtam ezt is. És IGEN.

A hőmérséklet végig 0°C felett volt. (~3-7°C)
Táblázatos nézetben:
09391263 BA
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800    0    0    0    0    0    0 1111    0 1111 1111 1111 1111 1111]
 [1200    0    0    0    0    0    0    0    0 1111 1111 1111 1111 1111]
 [1600    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0 1111]
 [2000    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0 1111]
 [2400    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0 1111]
 [2800    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0 1111]
 [3200    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0 1111]
 [3600    0    0 1111 1111 1111    0 1111    0 1111    0    0    0 1111]
 [4000    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0    0    0 1111]
 [4400    0    0    0    0 1111 1111 1111    0 1111 1111    0    0 1111]
 [4800 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0    0 1111]
 [5200 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0    0 1111]
 [5600    0 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0    0 1111 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] EGR Position Command (Exhaust- Gas Recirculation)
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800    4  111  152    4    4    1    0    1    0    0    0    0    0]
 [1200   31   31   14    6    4    3   13    5    0    0    0    0    0]
 [1600  172  122  187  149   50   27   19   25    5    5    3    2    0]
 [2000   59   33   56   29   20   20   27   10   11   11    7   10    0]
 [2400   36   36   30   31   18    9    8   12    8   12    6   22    0]
 [2800   27   40   36   20   22   29    4   14   11    7   17   37    0]
 [3200   11    4    1    1    1    1    1    3    2    5    3   25    0]
 [3600    3    1    0    0    0    1    0    1    0    1    6    6    0]
 [4000    2    0    0    0    0    0    0    0    0    1    3    7    0]
 [4400    1    2    1    1    0    0    0    1    0    0    2    4    0]
 [4800    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    2    2    0]
 [5200    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    3    1    0]
 [5600    1    0    0    0    0    0    0    0    0    0    4    0    0]
 [6000    0    0    0    0    0    0    0    0    0    1    5    0    0]
 [6400    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0    0]] count


A fuel trim is jól alakult:
09391263 BA
[[   0   15   22   29   36   43   50   57   64   71   78   85   92   99]
 [ 800   -6   -7   -5   -5   -2   -2 1111   -2 1111 1111 1111 1111 1111]
 [1200   -2   -4   -4   -2   -2   -2   -2   -2 1111 1111 1111 1111 1111]
 [1600   -3   -4   -4   -4   -3   -2   -1   -1    0   -2   -1   -1 1111]
 [2000   -2   -4   -4   -4   -3    0    0    0    0    0    0    0 1111]
 [2400   -3   -4   -4   -3   -3   -3   -2   -2   -2   -2   -1   -2 1111]
 [2800   -3   -4   -4   -4   -2   -2   -2   -2   -2   -1   -2   -2 1111]
 [3200   -3   -4   -1   -1   -1   -1   -1   -1   -2   -2   -1   -2 1111]
 [3600   -2   -1 1111 1111 1111   -1 1111   -1 1111   -1   -2   -1 1111]
 [4000   -4 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111   -1   -2   -1 1111]
 [4400   -3   -2   -1   -1 1111 1111 1111   -1 1111 1111   -1   -2 1111]
 [4800 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111   -1   -1 1111]
 [5200 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0    0 1111]
 [5600   -1 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0 1111 1111]
 [6000 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111    0    0 1111 1111]
 [6400 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111 1111]] B1 Long Term Fuel Trim (Bank 1)


De a kopogási hajlam sajnos nem szűnt meg teljesen:

Érzetben az első néhány 10km-en nem hozott változást, vagy inkább csak negatív irányban. Utána jóval jobb lett, de túl sokat még nem mentem vele azóta. Van egy olyan gyanúm, hogy a befecskendezési korrekció nem nullázódik az új program felülírásával, és ez most egy kicsit bekavar. Akárhogy is, szükség lesz még további mérésekre főleg melegebb időben, hogy biztos legyek nem felejtettem ki semmit a számításból. Addig még szintén nem jutottam, hogy megnézzem a szelep eltávolítható-e teljesen hibakód nélkül.

Hint
09391263 BA ECU-nál, ha "DFB4" az eredeti checksum érték, akkor csak a 1315a nullázásával "FC8F"-ra változik.

9 megjegyzés:

  1. Nem tudom, hogy érdekel-e még de most német ebay-en lehet kapni Eibach Pro Kit-et Caravánhoz a 875 kg-os első tengelyterheléssel. Én most rendeltem meg, 2 nappal feladás után már itt is volt. 3 darab volt eredetileg elvileg még kettőnek kéne lennie :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi az infót. Igazából nem tudom, mert elég bizonytalan, hogy hogyan fog állni rajta. Megtennéd, hogy megméred az alapadatokat (szabad magasság, rugóvastagság, rugó átmérő)? Neked mihez lesz, mikor kerül be?

      Törlés
    2. Persze majd valamelyik nap lemegyek és leméregetem őket, képet is küldhetek ha gondolod (bár úgy látom ide nem lehet felrakni).
      Egy B1-es X16XEL Caravanba fog menni valamikor:D Nem mostanában fogom valószínűleg berakni, egyenlőre csak megvettem mert végre most volt eladó:D

      Törlés
    3. Beszéljük meg a többit privátban. Adj egy mailcímet és rádírok. Ha nem akarod hogy más is lássa, töröld az elküldés után a kommentet rögtön, én akkor is megkapom.

      Törlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. T. Positive!
    Érdekes írás.

    Katona Róbert

    VálaszTörlés
  4. T. Positive!
    Érdeklődve olvasom az írásaidat. Egr-rel kapcsolatban én is túrtam a netet anno, feltételezve, hogy ha létezik gyári egr lezáró akkor találok vmi adatot arról, hogy mikortól futhat módosított program az ecu-n.
    http://www.opel-infos.de/kurzinfo_motoren_astra_g_z22se.html
    Ezek szerint csak találni kellene egy egr nélküli astrát-zafirát és arról mentetni egyet, majd azt visszatölteni a kékre.

    Üdv:
    Attila

    VálaszTörlés
  5. Az ötlet nagyon jó. Egyetlen probléma, hogy nem tudom hogyan lehet beazonosítani azokat az autókat, amikben gyárilag nincs EGR. Volt egy gyanúm miszerint a későbbi évjáratok lehetnek ezek, de van több 2004-es és 2005-ös programom és azokban is benne van. Legalábbis a 1315a térkép nem nullás. Viszont ezeket még nem töltöttem fel. Valójában elképzelhető, hogy deaktiválva van bennük az EGR a meglévő térképek ellenére is. Sajnos programfelírásra és tesztelésre elég kevés időm jut mostanában, de köszönöm a tippet, lehet hogy kipróbálom majd. Bármilyen további ötletet/infót szívesen veszek.
    Neked is Z22SE-d van/volt?

    VálaszTörlés