Ideig óráig kibékültem a korábban végrehajtott rugócserével,
de folyamatosan kerestem a végleges megoldást. Az ültetőrugók piaca
meglehetősen széles, de a választás nem egyszerű. Meg kell találni a
megfelelő kompromisszumot a kinézet és a komfortvesztés között. Minél
merevebb a rugó annál lejjebb lehet ültetni az autót és minél puhább
annál több helyet kell hagyni, hogy a berugózánál ne érjen bele a kerék
semmibe.
Mint mindig most is elkezdtem túrni a netet. A vélemények
nagyon egy irányba mutattak: Eibach. Az Eibach kifejezetten jó minőségű
rugókat gyárt. A legtöbben érdemi komfortvesztés nélküli
tapasztalatokról számolnak be. Ennek megfelelően meg is kérik az árát.
Sok esetben kétszeres vagy akár nagyobb különbségek is vannak más
kevésbé neves rugószettekhez képest. B Vectrához kizárólag a Pro-Kit
szériát gyártják, ami 30/30-as ültetést ígér. Nem olyan sok, de ehhez az
autóhoz talán nem is kell több, ráadásul használható marad az eredeti
lengéscsillapító, ami egyelőre tökéletesen funkcionál. Ez a szett
létezik háromféle változatban, a különböző tengelyterheléseknek
megfelelően:
Pro-Kit E6546-140: Opel Vectra B (31_/ J96) Caravan/ Station Wagon 1.6 / Bj: 11.96 - 07.02
870 kg / 1025 kg (30 mm / 30 mm)
Pro-Kit E6539-140: Opel Vectra B (31_/ J96) Caravan/ Station Wagon 1.6, 1.8, 2.0, 2.2, 2.5, 1.7 TD / Bj: 11.96 - 07.03
975 kg / 1025 kg (30 mm / 30 mm)
Pro-Kit E6540-140: Opel Vectra B (31_/ J96) Caravan/ Station Wagon 2.0, 2,2, 2.5, 2.6, 2.0 DI, 2.0 DTI, 2.2 DTI / Bj: 11.96 - 07.03
1055 kg / 1025 kg (30 mm / 30 mm)
A
30/30 eléggé szabados megfogalmazás. Nyilvánvaló, hogy nem pontosan
lesz ugyanannyi a különböző gyári rugókhoz képest. A hátrafelé lejtő
sziluettet viszont semmiképpen nem akartam megtartani még 3 centivel
lejjebb sem. A különböző változatoknál a hátsó tengelyterhelés egyforma,
így csak az elsővel lehet variálni. Kicsit furcsa, hogy a 2.2-es motor a
975-ösnél és az 1055-ösnél is szerepel, de utóbbit hamar elvetettem.
Egyrészt az autón található tábla szerint 975 a gyári terhelés, másrészt
már most is könnyebb a gyárinál (igaz még nem sokkal). A múltkori
megállapítás szerint az 1.6-os és a 2.2-es motorok között nem igazán
lehet több, mint 50kg különbség, és ha feltételezzük, hogy ~15kg-onként
3mm eltérés van (ez is túlzó), akkor az jön ki, hogy a 870-es ~1
centivel teszi lejjebb az elejét a 975-öshöz képest. Ha nagyon nagyot
tévednék, akkor 2 centivel. Viszont nem tudni honnan mérik a 30mm-t. Ha
az eredeti magasságból, akkor ez csak jó, ha pedig mégsem, akkor is az
eleje kerül lejjebb, ami még mindig kedvezőbb mintha fordítva lenne.
Meggyőztem magam, jó lesz a 870-es. Rendelem...
1-2
hét múlva jön a visszajelzés, az Eibach már nem gyártja ezt a terméket.
:o Sebaj, az ebay tele van ilyen hirdetésekkel, valakinél csak lesz
készleten...
Nem lett. 5 különböző forrásból jött vissza ugyanaz a
válasz. El is ment a kedvem a tőle. (Az számomra rejtély, hogy a
hirdetések miért maradtak fenn még ezután is.)
A 975-öst nem mertem
bevállalni. Ha nem jó a magasság, hiába küldeném viszza, hogy nem hozza
az ígért 3 centit, úgysem tudnak mást adni helyette. Ha egyáltalán
visszavennék.
A koncepció viszont kialakult. Olyan rugó
kell, aminek a tengelyterhelési értéke kisebb mint 975kg, vagy ami
előlre nagyobb ültetést ígér, mint hátulra. Így a legvalószínűbb, hogy
azt kapom amit szeretnék. Más márkánál a vélemények sehol nem voltak
olyan egyöntetűen pozitívak, mint az Eibachnál. Leginkább egy H&R
Cup Kit-el szemeztem ezután, de ez már lengéscsillapítóval együtt van,
és az ára is a tervezett költségvetés háromszorosa. Vélemények szerint
pedig inkább csak közepes. Ami sokkal többek szerint jó az az állítható
magasságú KW Inox 1-es vagy 2-es szériája, a H&R-hez képest
kétszeres háromszoros áron. De nem, az autó árát nem költjük el egy
futóműszettre. :)
Mikor már kezdtem volna feladni az
egészet, remek tippet kaptam. Az Astra G első rugók ugyanolyanok, mint a
B Vectráé. Ez valahogy elkerülte eddig a figyelmem. Nem mindet
használták mindkettőben, de elég nagy az átfedés ahhoz, hogy lényegi
eltérés ne lehessen közöttük. Az első gondolat az volt, hogy az
Eibach-tól osztott szettet kellene venni. G astra elsőt B Vectra hátsót,
de nagyon adta magát az is, hogy egy gyengébb gyári közül válasszak. A
hatás elvileg ugyanaz lesz töredék áron. A 28 féle Vectra rugó a 36 féle Astra rugóval
vegyítve 50 különböző választási lehetőséget adott. Nem akartam sokat
próbálgatni, így a legkisebbek közül kellett valamelyik. Olyan, amit
1.2-es G Astrához szereltek. Kissé komikus, hogy egy ilyen rugót kelljen
egy 2.2-es B Vectrába rakni, hogy az normálisan nézzen ki, de legyen.
Az 1.2-esekhez valók a lista elején vannak, onnan kell válogatni.
Hamar
szembe is jött egy ZH. Most azonban nem követtem el ugyanazt a hibát,
mint a ZJ-nél. Mérek mindent amit lehet, hogy ha nem jó, akkor lehessen
mi alapján korrigálni. A ZH 298/301mm magas, az eredeti rugók, amiknek a
jelölése továbbra sem ismert 324mm-esek.
Talán
mintha kicsit vékonyabb is lenne a ZH-nál, de lehet hogy csak a bevonat
különböző. Viszont csak 1890g a 2030g-hoz képest. Összességében azonban
nem tűnik soknak a 2-2,5 centi az eredetihez képest. Az is lehet, hogy
ugyanolyan mint a ZJ vagy esetleg rosszabb, amit egyébként szintén
szereltek 1.2-es G astrákba. :unsure: A menetemelkedés mindkettőnél
70mm.
Ismét nekiálltam keresni, és szerencsémre elég sokmindent
találtam. Felleltem a ZJ-k aztán pedig egy rakás másik rugó méreteit is.
Beleraktam egy táblázatba,
hátha másnak is jól jön majd valamikor. Kiderült, hogy a ZJ-k 316mm,
míg a ZH-k eredetileg 306mm magasak, tehát az enyém kicsit összeült már.
Továbbá az is, hogy a rugóanyag átmérőjében is vannak eltérések. A ZH
12.25 mm, míg a ZJ 12.5mm.
Ezek alapján 1 és 2 cm közötti magasságcsökkenés várható a ZJ-hez képest.
A ZH-k az eredeti rugókhoz képest eléggé viseletes állapotban voltak, ezért a rozsdás részeket megcsiszoltam és lekezeltem.
Aztán beraktam. A 301mm-s darabot a bal oldalra a nagyobb súly (váltó,
akku, sofőr) miatt, a másikat a jobb oldalra. És a számok tényleg nem
hazudnak. A kerékív kialakítása eléggé íves, így nehéz mm-re pontosan
mérni, ezért helyette más referenciapontot választottam. A két új pont
az autó legalsó pontja, ami esetemben a katalizátornál van és a
lökhárító alsó éle. Előbbi a csere előtti földtől mért 14,5 centis
magasságról 13,2-re csökkent, utóbbi pedig 19-ről 17,2-re. Az igazsághoz
hozzátartozik, hogy ha a csomagtartóban van néhány 10kg, akkor már pár
mm-rel feljebb emelkedik az eleje, és nyilvánvalóan erre hatással van az
üzemanyag mennyisége is, tehát ezek is inkább csak hozzávetőleges
értékek.
A háromféle rugó együtt. Érdekes, hogy a ZJ-k a kisebb magasság ellenére az eredeti rugóknál is nehezebbek (2090g). :o Talán nem mindkettő 12.5mm-es.
Ilyen volt. Ilyen lett:
Végre
egyenes. A kép nem adja olyan jól vissza, de nagyon sokat számít ez az
1-2 centi kinézetben. Az összerakáskor volt egy kis affér.
A második szezonját töltő felnihez kapott csavar, ami légkulcsot sem
látott még igazán. :( Erősen kétlem, hogy túlhúztam volna, de az biztos
hogy nem annyival, hogy el is szakadjon. Na mindegy, ki lett szedve és
kapott egy futóműállítást
is. Eddig sem volt rossz, most egy kicsit még jobb lett. Az
előtte-utána közvetlen teszt a csavarnak köszönhetően elmaradt, de
futásban nincs lényeges változás. Talán érezni, hogy picit puhább lett. A
kanyarokat önmagához képest jól veszi, de messze van még attól, hogy
igazán jó legyen. A súlypont alacsonyabbra helyezés egyébként csak
járulékos előny. A kinézet mellett leginkább a légellenállás csökkentése
motivált a cserénél. Hogy ez mennyire fog megmutatkozni a fogyasztásban
nem tudom. Nem olyan régen volt egy 7,3-as átlagom ~5000km-es vegyes
futásra, de mostanában napi szinten mozog az autó 1-1 kilométert, ami
rendesen belerondít az értékekbe.
Elértem tehát egy újabb
köztes állapotot. Hiszen ott van az YK, ami mint kiderült a gyári
ültetés, és ami a mostanihoz képest is hozna ~1,5 centit. :) Mivel a
rugóvastagság ugyanúgy 12.25mm kétlem, hogy ez rontana bármit is a
komforton. Ráadásul valószínűleg lehet találni egy hozzávaló hátsó rugót
is.
A sok keresés közben ráakadtam egy Irmscher szetthez tartozó TÜV lapra is.
Eszerint a 20-30mm-s ültetéshez 900kg-ig 275mm/12.25mm, 960kg-ig 265mm/12.4mm, 1055-ig 275mm/12.7mm méretek tartoznak.
És lett H&R TÜV papír is. Egyik. Másik.
Itt 30mm-hez 1055-ös terhelésnél 273mm/12.5mm.
55mm-hez szintén 1055-ös terhelésnél, ha ugyanaz a menetemelkedés, akkor ~266mm/13mm. (273/5.9*5.75=266.05)
Csak referenciaként egy Vogtland, ami szintén hasonló értékekkel operál. Eibach-ot sajnos nem találtam.
És egy "hivatalos" H&R kép, az 55/35-ös ültetéhez. Ez szintén egyenesnek látszik.
Szóval
a számok eléggé egyirányba mutatnak. Nem tűnik már nagy lutrinak a
megfelelő rugó kiválasztása. Megnézem mi a helyzet hátsó fronton és ha
sikerül valami értelmeset találnom az YK mellé, akkor a következő lépés
az lesz.
Update: Megvan az Eibach TÜV papír. (Ugyanez nyílik meg, ha a linken a 39-et 46-ra vagy 40-re cseréljük)
30mm-s ültetéshez a különböző terhelések szerint:
870kg: >255mm/12mm
975kg: >255mm/13.25mm
1055kg: >270mm/13.25mm
Kérdéses,
hogy a "nagyobb mint" mit takar, de ha nincs lényeges eltérés, akkor ez
a legkisebb rugó, és egyben a legvasagabb is. Érdekes, hogy a 100kg
eltérés hogyan fordul át 1 és negyed mm-s vastagságeltérésre, amikor a
gyári rugók és a többi ültetőrugó is inkább csak negyedeket használnak.
De nem semmi, mert még ezzel is komfortos marad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése